چاپ
دسته: زیبایی
بازدید: 5544

در دنیای امروز رشته‌های تجاری ترکیبی بر گرفته از علوم گوناگون در حال گسترش هستند و فرصت‌های زیادی را برای علاقه‌مندان ایجاد کرده‌اند. رشته زیبایی تا مدت‌ها فقط توسط پزشکان اداره می‌شد و فقط آنها بودند که حق ارایه توصیه‌های زیبایی را به مردم داشتند و در اغلب کشور‌ها ارایه مشاوره و ارایه سرویس‌های زیبایی و محصول فقط برای پزشکان مجاز بود تا اینکه رشته کارشناسی مراقبت از زیبایی به مرور توسط کمپانی‌های بزرگ مورد حمایت قرار گرفت و پس از آن دانشگاه‌ها و مراکز علمی این رشته فوق‌العاده را به رشته‌های اصلی آموزشی دیگر اضافه کردند و مراکز دولتی نیز امکان ارایه این سرویس‌ها را به‌طور قانونی فراهم نمودند.

 

 

افزایش انتظارات جوامع و مردم از داشتن خدمات با کیفیت و تاثیر‌گذار زیبایی، کمپانی‌های تولیدی محصولات زیبایی و سازمان‌های خدماتی را مجبور به انجام تحقیقات بیشتر کرد و این تحقیق و پژوهش‌ها موجب توسعه بیشتر و بهتر فرآیند‌ها و محصولاتی شد که هر روز نیاز به وجود پزشک متخصص زیبایی را کم رنگ تر می‌کرد زیرا اساسا آموزش‌ها به گونه‌ای شد که حد خط قرمز پزشکی و درمان بیماری‌ها از مباحث مراقبت از زیبایی جدا شد و امروزه مشاوره‌های کارشناسان زیبایی اگر بر طبق اصول آن انجام گیرد برای مردم بی‌خطر هستند. دلیل موفقیت این رشته بسیار ساده بود. به‌طور مثال در رشته زیبایی پوست اکثر مردم بیماری خاصی ندارند و فقط به دنبال روش‌ها و محصولاتی هستند که بتوانند بیشتر به خود رسیدگی داشته باشند و از زیبایی و جوانی خود مراقبت کنند.

تجهیزات پیشرفته و بسیار گران‌قیمت کلینیک‌های زیبایی نیز نقش مهمی در پیشرفت رشته کارشناسی مراقبت از زیبایی غیرپزشکی ایفا کرد، زیرا این تجهیزات بسیار گران هستند و از طرف دیگر برای پزشکان سود‌های سرسام‌آوری را به همراه دارند و این یعنی هزینه بیشتر برای مردم. به‌طور مثال یک دستگاه لیزر معمولی که برای بسیاری از مشکلات پوستی در کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکان به‌وفور یافت می‌شود در عرض چند ماه به سودآوری قطعی می‌رسد و برای مدت‌های طولانی سود‌های کلانی را برای کلینیک‌ها به همراه دارد. این در حالی است که پزشکان به شکل دوره‌ای هزینه ویزیت نیز از مشتریان دریافت می‌کنند و اغلب هیچ توضیحی اعم از اینکه دقیقا سرویس‌های زیبایی آنها چه تاثیری روی چهره و بدن و یا پوست و موی آنها دارد، نمی‌دهند. و یا در مثالی دیگر در سال‌های اخیر شاهد افزایش تبلیغات استفاده از بوتاکس برای زیبایی و حفظ جوانی هستیم. جالب است بدانید که حفظ زیبایی و جوانی به یک پروسه روزانه و همیشگی نیاز دارد و اساسا یک ماده با چهار الی شش ماه ماندگاری و با تاثیر بر روی مکانیزم عملکرد عضلات به‌طور قطع چیز بدی نیست ولی با واقعیت‌های رسیدن به جوانی،  یک دنیا فاصله دارد. اکثر مردم تایید می‌کنند که بعضی از سرویس‌های پزشکی کامل و همه‌جانبه نیستند و حتی برخی از سرویس‌ها ماندگاری ندارند و یا آگاهی درستی از وضعیت سلامتی و تندرستی فرد ارایه نمی‌دهند و یا در مورد بسیاری از عوارض دستگاه‌ها و تزریق‌ها هیچ وقت صحبت علمی نمی‌شود. به‌طور مثال همین تزریق بوتاکس برای خیلی‌ها اصلا لازم نیست و برای هزاران نفر در سال عوارض متنوعی مانند افتادگی‌های شدید و به‌هم ریختگی چهره را به همراه دارد. این در حالی است که این سرویس‌ها به هر حال هزینه دارند و هیچ وقت بازار از شر محصولات تقلبی در امان نبوده و نیست. صد البته که وجود خدمات پزشکی جز واجبات هر جامعه‌ای است اما ثابت شده که برخورد با مردم در ارتباط با موضوعاتی ساده‌ای مانند مراقبت از زیبایی در حوصله و یا توجیه اقتصادی بسیاری از مراکز تخصصی و مطب‌های حرفه‌ای نمی‌گنجد و اغلب با یک استاندارد پول‌ساز مانند شایع شدن عجیب و غریب سرویس بوتاکس و غیره در سال‌های اخیر، با مشتریان برخورد می‌شود.

رشته مراقبت و زیبایی توانسته با در نظر گرفتن خلاء‌های بازار و نیاز مبرم مردم به مشاوره‌های دقیق و محصولات با کیفیت و سرویس‌های مکمل خوب در رشته زیبایی، قدم‌های بزرگی بردارد و رضایت مردم را با اختصاص وقت بیشتر و پیگیری‌های دلسوزانه‌تر کسب نماید. امروزه بسیاری از کارشناسان زیبایی با پشتوانه اطلاعات بسیار قوی و حمایت کمپانی‌های معتبر مشغول به کار هستند و به تعداد بسیار زیادی از افراد مشاوره‌های دقیق می‌دهند و برای آنها وقت می‌گذارند که البته بسیار سودآور نیز هست. مشتریان نیز اینگونه راحت‌تر‌اند زیرا نظرات خود را راحت‌تر اعلام می‌کنند و از این کارشناسان برای داشتن محصولات و سرویس‌های خوب تا اندازه‌ای تضمین می‌گیرند. نداشتن حق ویزیت، کاهش مراجعات بی‌دلیل به مطب و کلینیک و دور افتادن از تجهیزات پزشکی گران‌قیمت، همینطور بهره‌گیری از مشاوره‌های دقیق و اصولی در زمانی مناسب و استفاده از سرویس‌های فرح‌بخش زیبایی در محیط‌های سرگرم‌کننده و آرامش‌بخش، موجب شده تا مردم در سال‌های اخیر زیبایی و آرامش خود را در اسپاها جست‌وجو کنند.

باید گفت که رشته‌های میان‌رشته‌ای خدماتی در دنیا جایگاه خود را به‌دست آورده اند و خیلی از مراکز خدماتی بزرگ‌تر مانند هتل‌ها و جایگاه‌های تفریحی و سرگرمی و مراکز بزرگ خرید و فرودگاه‌ها و غیره از این رشته‌ها برای کامل‌تر کردن خدمات خود به مردم استفاده می‌کنند. انتقال علم و تکنیک در رشته‌های میان‌رشته‌ای سرعت بسیار بالایی دارد و هر کسی در جامعه می‌توانند از زمان‌های مازاد خود برای کسب این علوم برنامه‌ریزی داشته باشد و درآمد‌های بیشتری را برای زندگی خود فراهم کند. به‌طور مثال یک کارمند می‌تواند یک ماساژور خوب و یا یک فیشیالیست حرفه‌ای هم باشد و از زمان‌های خالی خود بیشتر استفاده کند.

دنیا در حال گذر از استاندارد‌های محکم دنیای صنعتی است. دنیای اطلاعات فرصت‌های بسیار زیادی را برای همگان فراهم کرده است. وقتی که جوامع، صاحب رفاه و امکانات مالی بیشتری می‌شوند سریعا به مراکزی نیاز پیدا می‌کنند تا با خدمات متنوع و جدید آنها، زمان‌های خالی خود را پر کنند و رفع و رجوع این نیاز‌ها برای مردم، هر روز بیش از قبل موجب پیدایش رشته‌های جدید کاری و تخصصی می‌شود.