آنا: مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی-اسلامی وزارت بهداشت، آیین‌نامه جدید تاسیس سلامتکده طب سنتی ایرانی را برای اجرا ابلاغ کرد. محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت آیین‌نامه جدید تأسیس سلامتکده طب سنتی ایرانی را که به امضای وزیر بهداشت رسیده است، برای اجرا به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی سراسر کشور ابلاغ کرد.

 

 

این آیین‌نامه در 26 ماده و 37 تبصره، تمامی شرایط مورد نیاز برای تأسیس سلامتکده طب ایرانی از جمله شرایط متقاضیان تاسیس، شرایط تأسیس و بهره‌برداری، ضوابط پرسنلی، ضوابط ساختمانی، ضوابط تجهیزاتی، ضوابط بهداشتی، وظایف مؤسس، وظایف مسئول فنی و تخلفات را شامل می‌شود. به گزارش وزارت بهداشت - با ابلاغ آیین‌نامه جدید، آیین‌نامه قبلی تأسیس سلامتکده به شماره 429/100 مورخ 4/4/1391 لغو می‌شود.

آموزش به عطاران از اول آذر 95

طب سنتی پیشینه تاریخی غنی در کشور ما دارد و ایرانی ها از چند هزار سال قبل حکیمان و عطاری هایی داشتند که تجویز هایشان به اصطلاح شفا بخش بود. در حقیقت ، بخشی از فرهنگ و تمدن ایرانی ، طب سنتی و داروخانه آن ، عطاری است. با وجود پیشرفت های علمی و تکنولوژی و روش های مختلف بهداشتی و درمانی باز هم اقبال مردم به طب سنتی کم نشده و عطاری ها هنوز هم رونق دارند. در چند سال اخیر با گسترش دوباره طب سنتی و راه اندازی رشته طب سنتی از سوی وزارت بهداشت ، انگار آموزه های طب سنتی رونق دوباره گرفت و در این بین طب سنتی ملغمه ای شد از افرادی که تخصص لازم را در این زمینه نداشتند و افرادی که اقداماتشان سلامت محور بود.

بر همین اساس تعداد تخلفات در این صنف بالا رفت و بسیاری افراد با ادعای طب سنتی تجویزهایی می کردند که سلامت مردم را به خطر می انداخت . از سوی دیگر ، بیشتر عطاری هایی که در سطح شهر فعالیت می کنند، مجوز ندارند و هیچ آموزشی ندیده اند و حتی داروهایی می فروشند که تقلبی و قاچاق است. برای سر و سامان دادن به اوضاع عطاری ها وزارت بهداشت با امضای تفاهمنامه شش جانبه بین دانشکده طب سنتی ، انجمن علمی طب سنتی ، کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اتحادیه عطاران و سازمان غذا و دارو و اتاق اصناف تهران در نظر دارد نظارت بر عطاری ها را بیشتر کند.

دکتر محمود خدادوست، مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی وزارت بهداشت، در نشست خبری ساماندهی عطاری های استان تهران که با حضور نمایندگان اعضای این تفاهمنامه برگزار شد ، از پیشینه تاریخی عطاری ها سخن گفت:"قدمت عطاری به اندازه چند هزار سال طب ایرانی است و جزیی از تاریخ و تمدن ما محسوب می شود. این صنف ظرفیتی برای توسعه طب ایرانی و ریشه در باور مردم دارد."

دکتر خدادوست در ادامه سخنانش گفت:"پرچم طب ایرانی در دوران فطرت 150 ساله آن به همت حکما و برجستگان این حرفه برافراشته بود. با همه این قدمت و پشتوانه و همچنین اقبال میان مردم، از آنجا که این حرفه با نظام سلامت در ارتباط است، می طلبید که تولیت سلامت کشور به آن توجه ویژه ای داشته باشد." وی با اشاره به همکاری نهادهای مرتبط با عطاری ها ،  ادامه داد: "وزارت صنعت ، معدن و تجارت که تولیت اصلی اصناف را برعهده دارد، باید به عنوان متولی اصلی برای ساماندهی عطاران ورود می کرد. ما بارها گفتیم حفظ هویت و حرمت شغلی این صنف متوجه خود صنف عطاران است و نباید بگذارد دچار افراط و تفریط شود و برخی عطار نما ها به آن ورود کنند."

به گفته مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی وزارت بهداشت ، به دنبال تفاهمنامه ای که برای آموزش و ساماندهی عطاری های استان تهران امضا شده و با کمک صنف و عطاران خوشنام، افرادی که می خواهند مجوز عطاری دریافت کنند باید آموزش های لازم را از سوی انجمن علمی طب سنتی دریافت کنند. در حقیقت سر و سامان گرفتن عطاری ها به این صورت خواهد بود که آنها قبل از گرفتن مجوز باید آموزش ببینند. دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و انجمن علمی طب سنتی این آموزش ها را به عطاری ها می دهند و از همراهی عطاران با سابقه نیز بهره مند خواهند شد.

دکتر خدادوست با تاکید بر اینکه آموزش به عطاران قبل از دریافت مجوز، سلامت محور بودن عطاری را تضمین می کند ، افزود:"با بالا بردن دانش تخصصی عطاران به کمک صنف خود عطاران و افراد با سابقه آن ، از ورود عطار نماها با این صنف جلوگیری می شود."