تسنیم: استاندار کرمان با اشاره به اینکه اقدامات بسیار خوبی در زمینه‌های گردشگری و میراث فرهنگی در استان کرمان انجام شده است گفت: طی تفاهم نامه‌ای ۸ خانه تاریخی در کرمان برای مرمت و بازسازی از میراث به سازمان هیاری‌های شهرداری واگذار می شوند.

 


علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان در جمع خبرنگاران با ارایه گزارشی کوتاه از اقدامات دولت در استان کرمان اظهار‌داشت: در استان کرمان در حوزه سیاسی، اعتدال مورد نظر دولت تدبیر و امید را فراهم کردیم و شعار توسعه و ولایت اجرایی شده است. وی با اشاره به اینکه منشور همدلی و همزبانی بین همه گروه‌های سیاسی استان کلید خورد گفت: انتخابات 7 اسفند کرمان نشان داد که بدون هیچ تنش سیاسی انتخاباتی سالم برگزار کردیم و همه احزاب و گروه‌های سیاسی در برگزاری آن همکاری کردند.

استاندار کرمان با بیان اینکه تمرکز بر توسعه اقتصادی از اهداف دولت در استان کرمان است افزود: برای تحقق اهداف اقتصادی دولت یک مدل اقتصادی جدید را در استان کرمان تعریف کرده و بر اساس آن با تشکیل مثلث توسعه اقتصادی همه ارکان نظام را دور هم جمع کردیم. با اشاره به اینکه در این مثلث اقتصادی نمایندگان مجلس و ائمه جمعه در کنار دولت برای توسعه اقتصادی همکاری موثر دارند خاطر‌نشان کرد: در همین مدت عمر دولت 75 هزار میلیارد تومان موافقت نامه امضاء شد که 15‌درصد آن اجرایی و مابقی در مرحله تامین اعتبار و فاینانس قرار دارد.

رزم حسینی افزود: اقتصاد مقاومتی در استان کرمان از حدود دو سال و‌نیم پیش شروع شده و دولت فقط نقش کارگزاری، نظارت و کنترل را برعهده دارد و توسعه توسط بخش غیر‌دولتی در حال انجام است.
وی شهرستان قلعه گنج را یک الگوی اقتصاد مقاومتی برای کشور مطرح کرد و گفت: روز اول کسی باور نمی‌کرد که این منطقه محروم پویا و زنده شود و امروز قلعه گنج با مشارکت خود مردم و همکاری سرمایه گذاران بخش خصوصی به الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور معرفی شده است. استاندار کرمان با بیان اینکه حضور ائمه جمعه در طرح مثلث اقتصادی بسیار موثر بود تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی نیازمند فرهنگ سازی در این حوزه است و از آنجا که ائمه جمعه مورد اعتماد مردم هستند می‌توانند فرهنگ کار و تلاش را در بین مردم و بویژه نسل جوان ترویج داده و بر اساس آیات و روایات اسلامی توسعه اقتصادی را در جامعه تبیین کنند.
وی با اشاره به اینکه الگوی قلعه گنج در سایر استان نیز در حال تکثیر است گفت: استان کرمان به 8 منطقه اقتصادی تبدیل شده و 12 شرکت بزرگ اقتصادی کار توسعه مناطق را بر عهده دارند.


رزم حسینی با بیان اینکه در حوزه اشتغال دو مسیر خوداشتغالی و ایجاد پروژه‌های بزرگ صنعتی در استان را دنبال می‌کنیم افزود: پروژه‌های صنعتی بزرگی در استان کرمان در حال احداث است و از جمله آنها احداث کارخانجات فولاد و احداث بزرگترین واحد پتروشیمی جنوبشرق کشور است که به هر حال اشتغالزایی فراوانی در استان ایجاد می‌شود. وی اظهار داشت: در زمین خود‌اشتغالی نیز در سال گذشته حدود 170 میلیارد تومان تسهیلات خوداشتغالی به حدود 13‌هزار نفر از وام‌های 5 میلیونی تا یکصد میلیونی داده شد که زمینه خوداشتغالی آنها فراهم شود و در سال جاری نیز تسهیلات خوداشتغالی خوبی در نظر گرفته شده است.
استاندار کرمان با اشاره به اینکه در حوزه میراث فرهنگی در استان کرمان اقدامات بسیار خوبی انجام شده است با اشاره به ثبت روستای تاریخی میمند در شهربابک گفت: در یک ماه آینده یک شرکت گردشگری متولی میمند تاسیس می‌شود تا ضمن حفظ و حراست از میمند زمینه حضور گردشگران خارجی را فراهم کرده و تعدادی از خانه‌های قدیمی میمند را به اقامتگاه‌های بوم گردی تبدیل کند.

وی با بیان اینکه کویر لوت که بخش عمده‌ای از آن در استان کرمان قرار دارد نیز در یک ماه گذشته ثبت جهانی شد افزود: با ثبت کویر لوت و همچنین ثبت جهانی قنوات استان کرمان این استان به قله ثبت آثار تاریخی و گردشگری در کشور قرار گرفت که بسیار ارزشمند است. رزم حسینی بیان کرد: کاروانسرای وکیل واقع در شهر کرمان که بیش از 20 سال در اختیار عده‌ای بوده و گرفتار دعوای حقوقی بود توسط دولت و با همکاری دادگستری کرمان پرونده آن نهایی شد و در ماه‌های آینده عملیات اجرایی برای ایجاد یک هتل اقامتی 4 ستاره که سرمایه‌گذار آن هم آماده است، آغاز می‌شود. وی با اشاره به اینکه خانه تاریخی حاج آقا‌علی رفسنجان هم حدود 80‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: مرمت بازار کرمان نیز با همکاری شهرداری و اصناف تمام شده و کار یکنواخت سازی درب‌ها نیز در حال انجام است.


نماینده عالی دولت در استان کرمان تصریح کرد: در سال 92 مجموع گردشگری که به استان کرمان آمده 7 هزار نفر بوده است و در سال 94 به 21 هزار نفر افزایش یافته اما در 4 ماهه ابتدای سال 95 با اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری میزان ورودی گردشگران خارجی به استان کرمان به حدود 16 هزار نفر رسیده که پیش‌بینی می شود تا پایان سال به 30 هزار نفر برسد. وی با بیان اینکه در هفته آینده با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور 8 خانه تاریخی از میراث به سازمان همیاری های شهرداری برای مرمت و بازسازی واگذار می‌شود گفت: خوشبختانه استان کرمان در زمینه توسعه صنعت گردشگری با سرعت پیش می‌رود و هر روز خبرهای خوبی در این حوزه شنیده می‌شود.