حفظ و نگهداری خریداران و مشتریان معمولا به‌عنوان یکی از مهمترین جنبه‌های بهبود و ارتقا تجارت شناخته می‌شود. تجارتی که برنامه‌ای مسنجم برای نگهداری و مدیریت مشتریان خود ندارد، نخواهد توانست که رشد و پیشرفت کند. تحقیقات تازه نشان می‌دهند که نگهداری مشتریان قبلی، هزینه‌ای شش برابری نسبت به یافتن مشتریان جدید دارد. شرکتی با درصد پایین در بقای مشتریان قبلی، باید زمان و هزینه‌ای بیشتر برای به دست آوردن خریداران جدید صرف کنند. تحقیق همچنین تصریح می‌کند که مشتریان بازگشتی حدود 67درصد بیشتر از مشتریان جدید هزینه صرف می‌کنند.

از آنجایی که بسیاری از صاحبان تجارت ممکن است نگران توانایی‌هایشان در حفظ و بقای یک مشتری خوب یا یک خریدار بالقوه یا پایگاه مشتریانشان باشند، Josh Mc Carter مدیر اسپای Booker معتقد است صاحبان تجارت نیاز ندارند تا نگرانی چندانی داشته باشند چراکه برنامه‌های حفظ کسب و کار را می‌توان با داده‌هایی که خود صاحبان تجارت در اختیار دارند بهبود بخشید و ارتقا داد. Mc Carter سه روش قابل دسترس برای کمک به نگهداری مشتریان ارایه می‌دهد:

- برنامه‌های عضویت مشتری:

81 درصد از مصرف‌کنندگان می‌گویند که این برنامه‌ها باعث می‌شوند تا آن‌ها به تجارت با برندها ادامه دهند. بیابید که چه ویژگی‌هایی برای خریداران جذاب‌ترند و چگونه می‌توانید آن‌ها را ارایه دهید.

- جمع‌آوری و انتشار نظرات

تنها 5درصد از مصرف‌کنندگان می‌گویند که آن‌ها هیچ‌وقت به اعلام نظرهای دیگران راجع به یک محصول یا تجارت توجه نکردند پس نظرات مثبت را پیش چشم دیگران بگذارید. شکایت نیز هدیه‌ای است که آدرس اظهارنظرهای منفی را به شما می‌دهد.

- بازاریابی سفارشی

تلفیق داده‌هایی که هر روز از مشتریان کسب می‌کنید باید گزارشی از تجربیات شخصی آن‌ها به شما ارایه کند. توصیه‌نامه‌هایی را تهیه کنید که به مشتریانتان نشان دهد نیازهای آنان را درک کرده‌اید. با وجود مهم بودن توصیه‌های یادشده بالا، Mc Carter توصیه اصلی خود را این‌گونه بیان می‌کند: این‌که بدانید مشتریانتان چه کسانی هستند و از این اطلاعات استفاده کنید، روشی است که ساختمان اعتماد مشتریان به شما را بنا می‌کند.