چاپ
دسته: اخبار
بازدید: 1833

در حدود دو سال پیش مصاحبه‌ای را با مهدی عسگری داشتیم که خبر از تعیین اتحادیه گرمابه‌داران به عنوان متولی اعطای پروانه کسب برای تاسیس مراکز اسپا می داد. این روند چندی بود که متوقف شده بود. تماس‌های بسیاری داشتیم تا نشریه این موضوع را پیگیری کند. دوباره به سراغ آقای سجادی رفتیم تا شرایط جدید را برایمان تشریح کند. مشروح گفت‌وگوی ما را با وی می‌خوانید:

 

 پروانه کسب مراکز اسپا, مراکز اسپا, مجوز تاسیس اسپا, انواع ماساژ, ماساژ ورزشی, ماساژ درمانی, ماساژ آرامشبخش

 

جناب سجادی، گویا مشکلاتی بر سر اعطای مجوز تاسیس اسپا به وجود آمده بود، لطفا بفرمایید که علت چه بوده است؟

  حدود 6 الی  7 ماه پیش، رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس بخشنامه معاونت صنعت، معدن و تجارت مانع صدور پروانه کسب شد و اذعان داشت این کار فقط در حیطه پزشکی گنجانده می شود که اتحادیه گرمابه داران با چندین ماه تلاش، پیگیری و برگزاری جلساتی با حضور وزارت خانه های بهداشت و ورزش و جوانان، بالاخره به این نتیجه رسیدند که سه مدل ماساژ وجود دارد: ماساژ درمانی که مربوط به درمان است و زیرنظر فیزیوتراپیست انجام می شود، مدل دیگر ماساژ ورزشی یا عمقی نام دارد و ماساژ سوم هم ریلکسی یا همان ماساژ آرامشبخش است.

بهرحال این جلسات تشکیل شد و تمامی اعضا در مورد انواع ماساژ به توافق رسیدند، هرچند نماینده وزارت بهداشت مدعی شد تمامی ماسورها باید زیر نظر وزارت بهداشت به صورت تخصصی آموزش ببینند واگر از مکان دیگری هم مدرک گرفته اند، باید به تایید وزارت بهداشت برسند.  از طرف دیگر، چون این ادعا جنبه قانونی گرفته، بنابراین ما نیز به عنوان اتحادیه گرمابه داران موظف به اجرای این قانون هستیم. البته افرادی که قبلا جواز دریافت کرده اند مشمول این قانون نمی شوند اما متقاضیانی که به تازگی درخواست دریافت جواز دارند موظفند مجوز وزارت بهداشت را نیز دریافت کنند.

 قرار است در وزرات بهداشت، متقاضیان را از چه نظرهایی مورد ارزیابی قرار دهند.

 از لحاظ قانونی هنوز چیزی ایلاغ نشده است، اما قاعدتا فرد باید به تمام اصول علمی ماساژ مسلط باشد. این را هم بگویم که وزارت بهداشت تاکید زیادی بر شرایط لزوم و ممنوعیت‌های ماساژ دارد.

  در حال حاضر وضعیت چگونه است و آیا اتحادیه دوباره متصدی اعطای مجوز به حساب می‌اید؟

 بله، در حال حاضر متصدی، اتحادیه گرمابه داران، سونا و ماساژ است و صدوراین مجوزها، همچنان در حیطه اختیارات اتحادیه خواهد بود.

 شرایط لازم برای دریافت مجوز چیست؟

 شرایط صدور مجوز نیز مانند سابق است از جمله دارا بودن محیطی با وسعت حداقل 45 متر با سند اداری و تجاری نه کاربری یا موقعیت اداری. همچنین دریافت مدارک اماکن مانند سوء پیشینه ، نداشتن اعتیاد و مدارک لازمی که به تایید وزارت بهداشت ، سازمان فنی و حرفه ای و یا تربیت بدنی رسیده باشد.

شایان ذکر است حساسیت و دقت اتحادیه در مبحث علمی بیشتر شده به دلیل اینکه سازمان فنی و حرفه ای در خصوص موسسات زیرمجموعه خود نظارت کافی ندارد و مدارک قابل تاییدی به افراد داده نمی شود و افراد با گذراندن ساعات اندک و یا با پرداخت پول، مجوزها را دریافت می کنند. همچنین امتحاناتی که از آنان گرفته می شود نیز ممکن است در حد ایده ال و قابل قبول نباشد. این معضلات از طرف اتحادیه در حال پیگیری و رفع شدن است.

آیا مراکزی از جانب شما به متقاضیان برای دیدن آموزش های لازم، که احتمالا ماساژ است، معرفی می شود؟

  در حال حاضر خیر ولی در آینده این مراکز معرفی خواهند شد.

 آیا کماکان سازمان تربیت بدنی نیز نقش جداگانه ای در اعطای مجوزها دارد؟ یعنی اسپاها به دو بخش ریلکسی و ورزشی تقسیم شده اند؟

 تربیت بدنی به صورت جداگانه و فقط در فضاهای ورزشی اجازه صدور مجوز دارد هر چند مجوز ارایه شده به معنای جواز کسب نیست و افراد دارای مجوز در مکانهای ورزشی مثل استخرها، خدمات ارایه می کنند و این نوع جوازها در سه بخش ورزشی، ریلکسی و درمانی صادر می شود.

 در شهرستان ها متقاضیان باید به کجا مراجعه کنند؟

 متقاضیان شهرستانی باید به اتحادیه هایی که گرمابه داران زیرمجموعه آنهاست یا دریکدیگر ادغام شده اند مراجعه کنند که در واقع متاسفانه اتحادیه آرایشگران مسوول صدوراین مجوزها است. با این حال توصیه می شود در این خصوص از اتاق اصناف شهرستان سوال کنند. البته گزارشهایی مبنی بر در دسترس نبودن سایت از شهرستانها دریافت کرده ایم که هنوز از صحت وسقم آن اطلاعی نداریم. همچنین مجوز ماساژ همانند سایر مجوزهای کسب، 5 ساله است.

 یعنی اتحادیه آرایشگران دانش علمی لازم برای تایید یا رد صلاحیت متقاضیان را دارند.

 به هر حال اینگونه تصمیم گیری شده است.  در پایان باید عرض کنم دوستانی که می خواهند جواز کسب بگیرند و در این حوزه فعالیت کنند باید از سطح علمی خوبی برخوردار باشند که اگر در مرحله اول در زمینه کسب علم و تجربه، بیشتر تلاش کنند به طور یقین مشتری بیشتری هم خواهند داشت. تصور اینکه افراد با گذراندن چندساعت دوره ماساژ، قادر خواهند بود ماساژور خوبی بشوند کاملا اشتباه است به خاطر اینکه در بازار رقابت شدید، فردی ماندگار و موفق خواهد بود که تخصص و تجربه بهتری از لحاظ علمی و فنی داشته باشد.