انجمن صنفی کارفرمایی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای رسته و خدمات ماساژ استان تهران، تشکیل و اعضای هیات مدیره و بازرسین آن مشخص شده‌اند. گفت و گویی داشتیم با بهرام قدسی، رییس انجمن و در آن از وی در خصوص اهداف انجمن و برنامه‌های آینده پرسیدیم.

 

 

در پی هماهنگی و یکپارچگی بین همه بخش های فعال در ماساژ هستیم

 

اهداف تشکیل انجمن صنفی چه بوده است؟

هدف از شکل‌گیری انجمن، یکپارچگی و هماهنگی بین تمامی افرادی هست که به نوعی در امر رشته ماساژ فعالیت می‌کنند مانند آموزشگاه‌های ماساژ، مراکز خدمات ماساژ و تمامی افرادی که دوره‌های مربوطه را گذرانده و مدارک مشخص و معتبری دریافت کرده‌اند. علاوه بر این، به دلیل نو بودن این رشته به لحاظ دریافت مجوز در حوزه‌های آموزش و خدمات و همچنین تشکل واحد و یکپارچه‌ای برای پیگیری‌ها و مطالبات جامعه ماساژ، تشکیل انجمن ضروری به نظر می‌رسید.

 

 معیارهای انتخاب افراد را شرح دهید.

طبق اساسنامه انجمن قرار بر این شد که تمامی افرادی که مدرک فنی و حرفه‌ای را دارا هستند به عضویت انجمن درآیند، البته عرض بنده به این مفهوم نیست که مدارک معتبر دیگر مانند فدراسیون پزشکی و ورزشی در انجمن جایگاهی ندارد. من از طریق این نشریه اعلام می‌کنم که با خواست و یاری خداوند مهربان، پذیرش عضویت در انجمن آغاز شده و همه دوستانی که به نوعی در این حیطه فعالیت می‌کنند می‌توانند با ارایه مدارک، عضو انجمن شوند.

 

فعالیت‌های انجام گرفته از ابتدای تاسیس تاکنون را شرح دهید.

در همان ابتدای کار خوشبختانه جلسات معارفه و هم‌اندیشی با مدیران قسمت‌های مختلف صورت گرفت و از تشکیل انجمن استقبال خوبی صورت گرفت. از آنجایی که انجمن تلاش دارد تا رسالت خود را در راستای تعامل و همکاری با اداره‌ها و سازمان‌های مختلف برای پیشرفت و ارتقای رشته ماساژ پایه‌ریزی کند، بنابراین جلساتی برای هم‌افزایی و تبیین موضوعات با عزیزان دولتی به‌ویژه جناب آقای دکتر مرادی مدیر کمیته آموزشی فدراسیون پزشکی و ورزشی، جناب آقای سجادی رییس اتحادیه سونا و ماساژ تهران، مدیرکل و معاونت‌های اداره کل فنی و حرفه‌ای استان تهران و همچنین کانون‌های استان تهران و کشور برگزار کرده که هرکدام با اهداف مشخص در حال پیگیری است.

بعد از گذشت ۴ سال از صدور نخستین پروانه آموزش توسط سازمان فنی و حرفه‌ای، امسال برای نخستین بار شهریه‌ها آنالیز شده و به‌صورت مصوب در اختیار آموزشگاه‌ها قرار گرفته تا مراجعه‌کنندگان از سردرگمی خارج شوند. همچنین کارگروه‌های تخصصی با دعوت از دوستان فعال در این حوزه برای ارزیابی‌های مورد نظر، طبق دستورالعمل‌های این کارگروه‌ها تشکیل شد. عضویت در هیات‌مدیره کمیته سنجش و آزمون کانون کشور و نیز رییس کارگروه‌های تدوین و بازنگری استاندار‌دها و سنجش و آزمون رشته بهداشت و ایمنی در کانون کشور از فعالیت‌های دیگر انجمن است.

پیگیری‌های مستمری برای مبحث مراکز ماساژ و صدور پروانه انجام شد که جا دارد نوید فعال‌سازی کدهای مربوطه توسط سازمان صنعت و معدن برای ایجاد مراکز ماساژ را که با تلاش‌های فراوان آقای سجادی رییس اتحادیه سونا و ماساژ تهران در این اواخر با نقش کوچک انجمن به ثمر نشست را، به خوانندگان بدهیم. البته باید عرض کنم درحال‌حاضر نامه‌نگاری‌هایی با اداره اصناف و بازرگانان سازمان صنعت و معدن برای صادر کردن سریع‌تر پروانه‌های خدمات ماساژ صورت می‌گیرد که ان‌شالله به زودی با حمایت تمامی دوستان به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت.

از طرف دیگر، انجمن در حال بررسی و برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری نخستین مسابقات فنون آزاد ماساژ در سطح کشور است که این موضوع با مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران جناب آقای دکتر گرزین و رییس اتحادیه سونا و ماساژ تهران جناب آقای سجادی مطرح شده و آن‌ها نیز اعلام همکاری کردند که امیدواریم بتوانیم در بهترین سطح علمی و فنی اجرا کنیم. به دلیل پیگیری‌های مسایل مختلف که می‌توان گفت همگی در راستای اهداف کلی انجمن است ان‌شالله موارد بعد را بعد از نتیجه‌گیری‌های مطلوب به عرض خواهیم رساند.

 

از برنامه‌های آینده انجمن بفرمایید.

اگر بخواهیم آینده انجمن را به‌صورت کلی و کلان در نظر بگیریم به‌طور یقین، بدون همراهی و همدلی تمامی فعالان این حوزه نتیجه بخش نخواهد بود، اما اهداف با فراز و نشیب‌های پیشرو در مطالبات و احقاق حقوقی خلاصه می‌شود که می‌دانیم در بسیاری از موارد و مکان‌ها، نادیده گرفته شده است. این عضو کوچک جامعه ماساژ در کمال ادب و احترام به عزیزان و همکارانم عرض می‌کنم، همه اعضای هیات‌مدیره و بازرسان در تمامی اوقات کاری و شخصی خود فعالیت می‌کنند تا بتوانیم در مسیر اهداف مان استوارتر گام برداریم.

 

درحال‌حاضر، آموزش‌دیدگان حرفه ماساژ، با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند؟

از نظر اینجانب، بزرگترین مشکل در شرایط فعلی، آموزش‌های موازی است که متاسفانه در قالب استاندارد مشخص و مدون و همچنین ارایه مدارک واقعی و معتبر برگزار نمی‌شود. از تمامی افراد متقاضی استدعا دارم برای بحث آموزش حتما استعلام لازم را اخذ کنند و از قانونی بودن آموزشگاه‌هایی که مراجعه می‌کنند اطمینان حاصل کنند. همچنین اعلام می‌کنم دو مرجع اصلی که مدارک کامل و صددرصد قانونی و کیفیت مناسب آموزشی ارایه می‌دهند عبارتند از سازمان و فنی و حرفه‌ای کشور و فدراسیون پزشکی و ورزشی. بنابراین انتظار می‌رود متقاضیان و مراجعان تنها با تکیه بر تبلیغات زرق و برق‌دار باعث خسران در وقت و هزینه خود نشوند.

قبل از این می‌توانستیم دغدغه اصلی را دایرکردن مراکز ماساژ بنامیم، ولی با مطالبی که بیان شد خوشبختانه به زودی افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در رشته ماساژ دارند می‌توانند با ایجاد مراکز ماساژ راه اشتغال را نیز هموار کنند.