ایسنا: پدر طب سنتی ایران گفت: گیاهان دارویی جزو ثروت ملی پنهان کشور محسوب می‌شود و از این باب مانند انبار موشکی است که مورد هدف قرار گرفته است.پروفسور حسین خیراندیش در جمع کارشناسان و مسئولان جهاد دانشگاهی اردبیل اظهار کرد: شمال کشور به دلیل بارندگی و وضعیت رطوبتی، جنوب کشور به دلیل گرما و عوارض ناشی از آن و استان‌های مرکزی کشور نیز به دلیل شدت خشکی در قیاس با منطقه آذربایجان شرایط کشت و تولید گیاهان دارویی را ندارد در حالی که در منطقه آذربایجان به ویژه اردبیل به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و رطوبت متعارف بهترین شرایط برای کشت گونه‌های مختلف گیاهان دارویی و بهره‌برداری از آنها فراهم است.

 

طب سنتی ایران, گیاهان دارویی,

 

وی با بیان اینکه باید از این ثروت ملی کشور صیانت کرده و جلوی بهره‌برداری نامناسب و سوءاستفاده‌های احتمالی گرفته شود، خاطرنشان کرد: ما باید به کشت و عمل‌آوری گیاهان دارویی حریم ویژه‌ای قایل شویم و اصالت کشت و عمل‌آوری گیاهان دارویی را حفظ کنیم چرا که حفظ این امر در حقیقت صیانت از ثروت کشور است. پدر طب سنتی ایران ضرورت تخصیص اعتبار ویژه برای حوزه تحقیقات و پژوهش را در بخش گیاهان دارویی یادآور شد و بیان کرد: ما حتی می‌توانیم قیمت تمام شده محصول را به گونه‌ای در بسته‌بندی‌ها تعبیه کنیم تا مبلغ مورد نظر برای تحقیق و پژوهش به آن اضافه شده و از این محل بتوانیم به بخش تحقیقات و پژوهش گیاهان دارویی اهتمامی جدی داشته باشید.

خیراندیش از گزنه، شنبلیله و کدو تنبل به عنوان ماده موثره در درمان بیماری دیابت به عنوان شایع‌ترین بیماری در دنیا و ایران اشاره کرد و گفت: در طب سنتی دیابت گرم که نشانه آن چندان در بیماران نمود پیدا نمی‌کند به وسیله این گونه‌ها قابلیت درمان دارد. وی به تغییر سبک زندگی ایرانیان در قیاس با گذشته اشاره کرد و افزود: در گذشته افراد با خوردن موادغذایی گرم سعی می‌کردند خودشان را گرم نگه دارند در حالی که امروز با گرم کردن اتاق می‌خواهیم خودمان را گرم نگه داریم که قطعا این شرایط در ابتلا به بیماری‌ها و همچنین پائین آوردن قدرت باروری موثر است.

پدر طب سنتی ایران در مورد تغییر سبک زندگی و شیوع بیماری‌های مختلف به دلیل نبود اصالت در تغذیه‌ها بیان کرد: براساس نظام زیستی ما متاسفانه نتوانستیم الگوی تغذیه اسلامی را رعایت کنیم چرا که در الگوی تغذیه اسلامی تاکید شده تا گرسنه نشویم غذا نخوریم با نمک غذا را شروع کرده و لقمه را کوچک برداشته و آب در وسط غذا نخوریم و تا سیر نشدیم سفره را ترک کنیم که قطعا این الگو سلامت واقعی را تضمین می‌کند. خیراندیش تصریح کرد: با توجه به اینکه در سایه تغذیه بزاق بیشتری ترشح شده و در حقیقت آمادگی برای جذب غذا بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: بنده خود بسیاری از زخم‌ها و سوختگی‌ها را با آب دهان درمان کردم و بر این باورم تغذیه مناسب می‌تواند به حفظ زیبائی و شادابی و طراوت مردان و زنان کمک کند.

وی همچنین در نشست دینی ویژه مبلغان و مبلغین و بانوان فرهیخته با موضوع سلامت و بهداشت تن و بدن گفت: دشمنان قسم خورده ملت ایران بیشترین هجمه خود را امروز در به هم زدن امنیت غذایی متمرکز کردند تا به نوعی از این مسیر به کشورمان نفوذ کرده و به گسترش امراض مختلف کمک کنند. پدر طب سنتی ایران یکی از راه‌های نفوذ دشمن را به عنوان سریع‌الوصول‌، موثر و بی‌صدا کشتار ملت‌ها از طریق غذا و دارو برشمرد و بیان کرد: دشمنان راهکار مقابله با دولت‌ها را بر محور انرژی و مقابله با ملت‌ها را عنصر غذا معرفی کردند تا با این استراتژی به حیات ملت‌های آزاده صدمه وارد کنند.

خیراندیش ضرورت تامین غذای سالم و مستقل را به همراه رعایت اصل حلال بودن یادآور شد و خاطرنشان کرد: ما باید در عمل و با استقلال غذایی شعار مرگ بر آمریکا سر دهیم وگرنه عقلانی نیست که ما از کشورهای اروپائی و آمریکایی واردات موادغذایی داشته باشیم و در عین لب به شعار مرگ بر آمریکا بگشائیم. وی با انتقاد از آمار بسیار بالای سقط جنین در جامعه اظهار کرد: 97 هزار سقط جنین که در آن نوزادی کشته می‌شود در کشورمان به صورت غیررسمی اعلام می‌شود در حالی که کل کشته‌های جنگ تحمیلی ما 300 هزار نفر بوده و باید به این هرمله‌های روزگار که اقدام به کشتن کودکان بی‌دفاع می‌کنند تبریک گفت.

پدر طب سنتی ایران گستردگی قوانین مرتبط با طب سنتی را یادآور شد و افزود: در کشورمان به طبابت آخوندها ایراد می‌گیرند که روحانیون در طب پزشکی نیز دخالت می‌کنند در حالی که اصل اجتهاد و استنباط در طب اسلامی که محور و مبنای آن اخلاق، پاکی و صداقت است به عینه در رفتار و حرکت روحانیون و طبابت آنها مشاهده می‌شود. خیراندیش اضافه کرد: ما در بهترین شرایط می‌توانیم در قالب طب دین خود را توسعه و زمینه اعتلای آن را فراهم کنیم به طوری که با تکیه بر گیاهان دارویی و مواد غذایی ارزشمندی که داریم نظیر عسل، ارده، کره، آلوئه ورا نسبت به درمان سوختگی‌ها حتی در سخت‌ترین شرایط اقدام کنیم. وی در پایان ابراز کرد: ما با این گنجینه موادغذایی سالم و حیات بخش می‌توانیم در درمان بیماران و بهبود آنها گامی موثر برداشته و زمینه یک حرکت تحولی را رقم بزنیم.