زیبازی: اگرچه بسیاری از مردم آن‌ها را ناخوشایند می‌پندارند اما در حقیقت سوسک‌ها موجوداتی خارق‌العاده هستند و شواهد جدید نشان می‌دهد که آرایش ژنتیکی آن‌ها می‌تواند در بهبود خدمات درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان در دانشگاه South China Normal در گوانژو، ژنوم‌های سوسک را مورد ارزیابی قرار دادند و فهمیدند که بسیار بزرگ تر از ژنوم‌های انسان هستند. این ژن‌های عظیم آن‌ها را قادر می‌سازد تا در شرایط بسیار سخت محیطی و تماس با انواع سم‌ها زنده بمانند.

در کنار این هدایا، سوسک‌ها توانایی رشد مجدد اعضای بدنشان را دارند و دانشمندان در حال تحقیق بر روی این ویژگی‌های درمان‌بخشی و قدرت احیاکنندگی آن‌ها هستند تا ببینند آیا می‌توان از آن‌ها در درمان‌های انسانی نیز بهره گرفت.

چینی‌ها به سوسک لقب «کوچک قدرتمند» را داده‌‌اند و عصاره و پودرهای اتانول به دست آمده از آن‌ها را در درمان‌های سنتی چینی به کار می‌برند. سوسک‌ها می‌توانند به خاطر مکانیزم سم‌زدایی بدنشان، در شرایط بسیار کثیف زندگی کنند و آنتی‌بیوتیک‌های خاص خودشان را از بدنشان ترشح کنند. گروهی از دانشمندان در حال استفاده از ژنوم‌های سوسک برای تولید حشره‌کش هستند در حالی که گروه دیگر در پی یافتن راهی برای استفاده از این ژنوم‌ها در درمان‌های انسانی هستند.