چاپ
دسته: اخبار
بازدید: 605

ماساژ و متافیزیک

مهندس فرشید درویش/ محقق- مدرس ماساژ 

علم متافیزیک (مابَعدالطبیعه) تعاریف و دامنه بسیار گسترده ای دارد اما می توان آن را به سه حوزه کلی تقسیم نمود. حوزه اول به مطاله مواردی مانند رفتار امواج نور، بررسی ذرات زیر اتمی،  نظریه ابَر ریسمان، سیاهچاله ها، ماده تاریک و... می پردازد. حوزه دوم بیشتر به مباحث نظری و فسلفی مانند علوم زیباشناسی، خداشناسی، انسان شناسی، هستی شناسی و فلسفه متافیزیک اشاره دارد. اما حوزه سوم که بسیار جالب و هیجان انگیز است درباره مواردی مانند هاله انرژی، چاکراها، موجودات متافیزیکی، علوم غریبه و... سخن می گوید که برخی از محققین، حوزه سوم را جزء علم ماوراءالطبیعه (فرا طبیعی) می دانند چون علم ماوراء الطبیعه (فرا طبیعی) به مسائل یا پنداشته‌های نیروها و موارد ناشناخته‌ای اطلاق می‌شود که در شرایط عادی دریافتنی نباشند و تنها از روی آثارشان تشخیص‌پذیر باشند. برخلاف نیروهای طبیعی، وجود چنین نیروهای فراطبیعی (که به اعتقاد برخی باورپذیر قلمداد می‌شوند) از طریق روش علمی اثبات‌پذیر نیست. در این مقاله  علم ماوراءالطبیعه (فراطبیعی) را زیر مجموعه علم متافیزیک (مابَعدالطبیعه) در نظر خواهیم گرفت زیرا هرچند که تعاریف بسیار دقیق و تخصصی از علم متافیزیک وجود دارد اما در نگاه کلی، هر مطلب و مقوله ای که در حوزه نتایج آزمایشگاهی و مشاهده نباشد زیر مجموعه علم متافیزیک محسوب می شود.

حال سوال این است که آیا علم متافیزیک با ماساژ نیز ارتباط دارد؟ آیا از این علم می توان برای بهبود خدمات ماساژ استفاده نمود؟ آیا شناخت حوزه های مختلف این علم می تواند کیفیت خدمات ماساژ را ارتقاء بخشد؟ 

در نگاه اول هیچ ارتباطی بین علم متافیزیک و ماساژ وجود ندارد اما اگر کمی دقیق تر نگاه کنیم در می یابیم که بخش های کوچکی از علم متافیزیک را می توان در حوزه خدمات ماساژ استفاده نمود تا تاثیر بیشتری بر ذهن و جسم فرد مراجعه کننده ایجاد گردد که این موارد با چشم قابل مشاهده نبوده و در آزمایشگاه قابل اثبات نیست اما از آرامش و رضایت فرد مراجعه کننده در پایان ماساژ، می توان به وجود و تاثیرِ مثبت آنها پی برد. به عنوان مثال نوع رنگ بندی اتاق ماساژ،  میزان روشنایی،  انتخاب موسیقی،  شدت صدا،  نُت شاهد،  جنس لوازم موجود در اتاق ماساژ، عود و شمع، ویژگی های روحی و اخلاقی ماسور و... می تواند از نظر تحریک و یا ایجاد تعادل در چاکراها و هاله انرژیِ فردِ مراجعه کننده تاثیر داشته باشد که این تاثیر در حوزه علم متافیزیک طبقه بندی می شود.

از نظر مطالعات متافیزیکی و همانطور که پیش تر در مقاله ‌نور و رنگ در اسپا  صحبت شد می دانیم که تاثیر رنگ ها بیشتر از آن چیزی که فکر می کنیم قدرت تاثيرگذاري مثبت يا منفي بر انسان دارند. همچنين رنگ ها می توانند موجب تغییر رفتار انسان شوند و این نوع تغییر به تحول در خصوصیات و شخصیت افراد منجر می گردد. رنگ ها آنچنان در روح و روان آدمی اثر می گذارند که موجب تغییر رفتار شده و این نوع تغییر به تحول در خصوصیات و شخصیت افراد منجر می گردد. علم ثابت كرده است كه طيف نور زرد تا نارنجي (نارنجي_قرمز) يكي از بهترين رنگ هايي است كه مي توان در سيستم روشنايي مراكز ماساژ استفاده نمود. زيرا از يك طرف رنگ زرد یکی از رنگ‌های اصلی است و از طرف ديگر طول موج نور زرد حدود ۵۶۵ الي ۵۹۰ نانومتر و رنگ نارنجی با طول موج حدود ۵۸۵۶۲۰ نانومتر مي باشد كه هر دو در طیف نوری مرئي قرار داشته که با مواردي مانند لذت، آزادی، صمیمیت، هیجان، عزت نفس، خلاقیت، شادی، سلامتی، جذابیت، انرژی، سرحالی و احساسات تند و آتشین در ارتباط می باشند. این دو طیف نور و رنگ بر چاکرای شماره ۲ (چاکرای پایین ناف) و چاکرای شماره ۳ (بالای ناف) تاثیر مستقیم دارند و می توانند موجب تعادل آنها گردند. همچنین اگر شدت روشنايي در اتاق ماساژ را بین 100 تا 150 لوكس (حداكثر 200 لوكس) تنظيم كنيم، با تحریک چاکرای شماره ۶ (چشم سوم) باعث افزايش ترشح هورمون ملاتونين از غده صنوبری در فرد مراجعه كننده و به طور غيرمستقيم باعث ايجاد حالت ريلكسي و آرامش در وي خواهیم شد که همه این موارد در حوزه متافیزیک طبقه بندی می شود. 

همچنین جنس دکوراسیون موجود در اتاق ماساژ از نظر متافیزیکی تاثیر زیادی بر فرد مراجعه کننده دارد. قطعا اگر لوازم اتاق ماساژ از مواد مصنوعی مانند سیمان، پلاستیک و... باشد تاثیر متافیزیکی منفی بر مراجعه کننده خواهد داشت زیرا این مواد دارای انرژی طبیعی و حیاتی نبوده و گاهی منجر به افزایش تجمع انرژی منفی در محیط می شوند اما اگر جنس دکوراسیون اتاق ماساژ از مواد طبیعی مانند چوب، سفال و... باشد تاثیر بسیاری در دفع انرژی های منفی و ایجاد حس آرامش در محیط دارد که می تواند از نظر متافیزیکی تاثیر مثبتی بر اتاق ماساژ و فرد مراجعه کننده داشته باشد. 

از طرف دیگر نوع موسیقی انتخاب شده از نظر نُت شاهد می تواند تاثیر متافیزیکی بر فرد مراجعه کننده داشته باشد. در بین نُت های موسیقی، پرتکرارترین نُت در هر قطعه موسیقی را نُت شاهد می نامند و از آنجا که می دانیم هر یک از ۷ نُت اصلی بر یکی از ۷ جفت چاکرای اصلی انسان ها تاثیر دارد پس در می یابیم که انتخاب دقیق موسیقی از نظر نُت شاهد، می تواند بر عملکرد چاکراهای فرد مراجعه کننده تاثیر مثبت متافیزیکی داشته باشد.

همچنین اگر ماسور فردی آرام٬ مهربان و دارای افکار مثبتی باشد قطعا در هنگام ماساژ از نظر متافیزیکی تاثیر مثبت و آرامش بخشی بر مراجعه کننده خواهد داشت در حالی که اگر ماسور دارای حس منفی٬ خشونت٬ غم٬ افسردگی و... باشد این انرژی های منفی از طریق هاله انرژی ماسور به هاله انرژی فرد مراجعه کننده منتقل می شود. همچنین در مقاله اولین لمس در ماساژ اشاره کردیم که با توجه به متون قدیمی٬ اگر اولین تماس ماسور با بدن مراجعه کننده در محدوده ناحیه کمر و با دست چپِ ماسور انجام شود به علت تاثیر مثبت بر جریان هاله انرژی بدن مراجعه کننده٬ تاثیر متافیزیکی مثبتی در وی ایجاد می کند. 

پس می بینیم که شاید در نگاه اول علم متافیزیک و ماساژ ارتباطی با هم نداشته باشند اما ویژگی های فرد ماسور و اتاق ماساژ با تولید هاله انرژی مثبت یا منفی می تواند تاثیر متافیزیکی مثبت یا منفی بر هاله انرژی و چاکراهای فرد مراجعه کننده داشته باشد که این تاثیرها هرچند دائمی نیست اما می تواند در مراجعه مجدد یا عدم مراجعه مجدد وی٬ نقش بسیار مهمی داشته باشد. 

پس چون تاثیر علم متافیزیک در ماساژ در محدوده هاله انرژی و چاکراها می باشد لازم است فرد ماسور از نظر افکار٬ اخلاق٬ گفتار٬ رفتار و حالِ درونی همیشه در وضعیت مثبت باشد و همچنین شدت نور و رنگ اتاق ماساژ در محدوده زرد تا نارنجی و کِرِم باشد٬ موسیقی بسیار با دقت انتخاب شود و جنس مواد موجود در اتاق ماساژ طبیعی و ترجیحا از جنس چوب یا سفال باشد تا حداکثر تاثیر متافیزیکی مثبت در فرد مراجعه کننده ایجاد گردد. 

 چنانچه از مطالب ما لذت می‌برید حتما به سایت رو به دوستانتون معرفی کنید 

زیبازی 

مجله‌ای برای ارتقای حال خوش زندگی