در بخش دوم مبحث رنگ (شماره پیشین) کلیاتی از نظرات علمای طب سنتی و بزرگان علوم طبیعیه در چگونگی طراحی و ساخت حمام علی‌الخصوص در فضاهای خاص برای امور خاص چون برگزاری مراسم حمام دامادی، حمام زایمان، حنابندان و حتی علوم حفظ‌الصحه همچون حجامت، رگ‌زنی و... به میان آمد و بنابر آن شد که چرایی و چگونگی احداث هر یک از این فضاها را به اقتضای هدف آن به بررسی بنشینیم.

 

اگر خودتان را از تحقق نیازهای مشتریان‌تان ناتوان می‌بینید و فقط شاهد سکون‌های مداوم و مکرر بین قرارهای ملاقات و از دست رفتن سود در پایان ماه هستید، باید بدانید که تنها نیستید. بسیاری از مالکان اسپا – ازجمله خود من- مشکلات نیروی انسانی مشابهی را تجربه کرده‌اند که صرف هزینه و ایجاد اضطراب و درماندگی را در پی داشته است. بنابراین سوال ما این است: چه کاری در مورد این مشکل می‌توان کرد؟ در ادامه، پنج معضل و راهکار رایج در خصوص برخورد با نیروی انسانی را برشمرده‌ام که به شما کمک خواهد کرد تا از همین امروز درآمد کسب کنید!


در تعریف دهکده اسپا آمده است که:

«جایی فراتر از یک مکان بلکه یک فلسفه است.»

«جایی که جسم و روح و روان به یک اندازه مورد توجه و مراقبت هستند.»

«جایی برای بازیابی توان از دست رفته و چشیدن طعم بودن!»

«جایی که همه چیز درباره شماست و در اینجا افرادی آموزش دیده‌اند که هر آنچه که بدان احتیاج دارید را در نهایت مراقبت و احترام، فراهم ‌آورند.»

«جایی که می‌توان به آن سفری چندروزه داشت یا یک آخر هفته دلچسب را در آن سپری کرد.»

 

در شماره پیشین اشاراتی چند در مقوله رنگ در حمام‌های سنتی ایران شد. در این شماره با بسط بیشتر مبحث رنگ از نقطه‌نظر روانشناسی، جامعه‌شناسی، طب سنتی و برخی علوم مرتبط به همراه شواهد و مستندات را، به مطالعه می‌نشینیم.

در تجارت روز دنیا و در پایان هرسال دو اتفاق مهم می‌افتد: نخست اینکه آمار و اعداد سال گذشته را استخراج و تجزیه و تحلیل می‌کنند و دوم اینکه پیش‌بینی‌ها از گرایش‌های سال آینده را به بحث می‌گذارند تا نقشه راه یکساله خود را تعیین کنند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 158

 

اگر چه رکود اقتصادی سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۸، منجر به تعطیل شدن تعدادی از مراکز اسپا شد، اما تعدادی دیگر نیز به کار خود ادامه دادند و رشد خوبی نیز داشتند. در حقیقت، تعدادی از آنان به قدری دوام آوردند که بعدها تبدیل به بخشی جدانشدنی از جامعه تجاری خود شدند. با توجه به دوره مشتریانی کم صبری که همیشه به دنبال کیفیت برتر بعدی هستند، این سوال پیش می‌آید که: آیا این مرکز اسپای قدرتمند، کار خود را به درستی انجام می‌دهد؟ هفت استراتژی برای موفقیت که صاحبان مراکز اسپا از آن برای ایجاد کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند، را در این جا بخوانید.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 190

 

امروزه طراحی سالن‌های اسپا تحت تاثیر اجتماع، اقتصاد و فرهنگ قرار دارد. همان‌طور که هر هنرمند خوب، دارای امضایی منحصربه‌فرد است که کار آن‌ها را معرفی می‌کند، افراد با استعداد نیز خلاقانه به حرفه طراحی داخلی می‌پردازند. بازدید از بعضی سالن‌های پررفت و آمد نشان می‌دهد که لذت بردن از قصرهایی با نمای سنگ مرمر و قالب‌های شیرینی منسوخ شده است، چراکه موضوعات مختلف مرتبط با سلامت ذهن و بدن، آگاهی فرهنگی و محیط‌زیست اهمیت پیدا کردند و مسایل اجتماعی محوریت یافته اند. در ادامه خواهیم دید که چگونه تم‌های جالب به روند طراحی ظاهر اسپا کمک کردند تا بتوانیم به این سبک از طراحی در سال ۲۰۱۸ برسیم.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 273

چنانچه به واژه‌نامه آکسفورد مراجعه کنید، در معنی واژه upskilling، عبارت آموزش‌ مهارت‌های اضافی به کارکنان را خواهید یافت. همان‌طور که همه ما از اهمیت آموزش‌های پایه‌ای در هنگام استخدام کارکنان جدید واقف هستیم، مهم است تا به خاطر بسپاریم که لازم است تا به‌عنوان کارفرما، شرایط رشد کارکنان فعلی را نیز فراهم کنیم. هنگامی که کارکنان ما رشد می‌کنند، شرکت‌ ما نیز رشد می‌کند. سرمایه‌گذاری بر روی کارکنان، در واقع سرمایه‌گذرای بر روی تجارتمان است. به همین خاطر بسیار مهم است که مهارت لازم را به کارکنان اسپا آموزش دهید. قصد داریم تا در این مقاله‌ها اتفاقی که پس از  ارایه آموزش‌های اضافی به کارکنان اسپا اتفاق می‌افتد را بررسی کنیم.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 205

رسانه‌های اجتماعی همیشه در حال تکامل هستند. درست در زمانی که فکر می‌کنیم به یک برنامه تسلط داریم، برنامه جدیدی معرفی می‌شود و یا همان برنامه قبلی، ویژگی‌های جدیدی را اضافه می‌کند. بسیار با اهمیت است که خود را به روز نگه دارید تا دنبال‌کنندگان شما بتوانند از آخرین روند کاری شما مطلع باشند. برای ماندن در این حلقه باید به رسانه‌های اجتماعی به روز بسیار توجه کرد.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 229

چنانکه در مقدمه شمارگان پیشین نیز آمده بود طراحی اسپا باید به سمت آرامش و برانگیختن حواس پنجگانه نظر کند و فاکتورهایی چون نور، رنگ، وسعت فضا (متراژ)، صدا، دکور، بهداشت، پذیرایی و... را منظور نظر داشته باشد. هرگاه در مقام مقایسه تک‌تک فاکتور‌های اسپاهای امروزی با حمام‌های سنتی ایرانی برآییم، درخواهیم یافت که حمام‌های ایرانی باتوجه به امکانات محدود زمان خود، هرکدام از فاکتورهای فوق‌الذکر را دارا بوده و گاه معمار هوشمند ایرانی برای کاربردی نمودن آن فاکتور، ترفند‌هایی را به‌کار می‌برده که بهترین بهره‌وری را به‌دنبال داشته باشد. چنانکه در مبحث نور اشاراتی چند داشتیم.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 265