توسعه سریع اسپاهای روزانه و اقامت در سال‌های اخیر بسیار خبرساز شده است. این اخبار که به‌طور سنتی در حوزه صنایع در حال رشد منعکس می‌شود، تقاضای متقابلی را برای کارکنان واجد شرایط در موقعیت‌های شغلی مهم مدیریتی و پشتیبانی ایجاد می‌کند. افزایش تقاضای نیروی انسانی می‌تواند موجب کاهش نیروهای مستعد قابل دسترس شود و کمبود متقاضیان ماهر نیز می‌تواند خطر افزایش حقوق درخواستی را به همراه داشته و برای کیفیت خدمات نیز تهدیدی جدی محسوب ‌شود. یافتن مدیر اسپای واجد شرایطی که هدایت‌کننده تمامی اجزای متحرک در یک اسپای روزانه یا اقامتی شلوغ و پیچیده باشد، حقیقتا کار ساده‌ای نیست. بسیاری افراد تنها به دنبال عنوان شغلی مدیریت اسپا هستند. اما در همین حین تعداد کمی از مدیران اسپا خود را به‌طور کامل موظف می‌دانند تا نیازهای صاحبان اسپا، تراپیست‌ها و مشتریانی که به آن‌ها خدمات ارایه می‌کنند را به‌طور موفقیت‌آمیزی به تعادل برسانند.

 

اسپاهای روزانه,  مدیر اسپا, مدیریت اسپا, تراپیست‌ها, بازار کار اسپا, پکیج‌های اسپا, صنعت اسپا,

 

 

مدیر اسپا برای مشتریان نقش میزبان، پلیس، مادر، محرم اسرار، کیسه بوکسی که خشم خود را بر آن تخلیه می‌کنند و سوپراستار را دارد. مدیر اسپا همچنین در معرض ستایش، بی‌تفاوتی یا خشم کسانی که بر آن‌ها نظارت دارد و کسی که به او پاسخ می‌دهد نیز قرار می‌گیرد. اعتبار و احساس رضایتی که در این حرفه وجود دارد از طریق مواجهه با شرایط و موقعیت‌هایی کسب می‌شود که پتانسیل نادیده گرفتن بسیاری از منافع دریافت شده را دارند. به تمامی افرادی که رویای مدیریت اسپا را در سر می‌پرورانند توصیه می‌کنم که پیش از آغاز کار یاد بگیرید و عواقب کار را نیز در نظر بگیرید!

کمربند ابزار مدیریت اسپا

برای مدیریت یک روز شلوغ در اسپای روزانه یا اقامتی لازم است ابتدا استعدادها و مهارت‌هایی که برای هدایت موفقیت‌آمیز این کسب‌وکار لازم است را بشناسید. مهمترین مهارت‌هایی که در مدیریت اسپا به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید درک قوی سازمانی، چندوظیفگی و اولویت‌بندی، درک اقتصادی، مدیریت بودجه‌بندی، استخدام پرسنل، آموزش و مدیریت عملکرد است. علاوه بر این برای مدیریت اسپا داشتن پیش‌زمینه خرده‌فروشی و تجربه خدمات مشتریان در کنار مهارت‌هایی مانند حل مساله، برقراری ارتباطات موثر و انگیزش تیمی نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. مدیر اسپای حقیقی و ارزشمند می‌داند که چگونه علایق کارمندان و صاحبان اسپا را که دایم در رقابت با یکدیگر نیز هستند را بدون دخالت دادن برنامه شخصی خود تعادل ببخشد. همه انتظار دارند تا اقدامات مدیر را در محیط اسپا ببینند. این اقدامات می‌تواند شامل بهبود وضعیت اتاق‌های درمانی و خدماتی باشد و یا تهیه پنبه‌های بهداشتی با جذب بالاتر. مدیریت این درخواست‌ها و نیازها و اولویت‌بندی آن‌ها با توجه به اهمیتی که دارند برعهده مدیریت اسپا است. به علاوه شما برای مدیریت موفق نیاز به دانستن برخی ترفندهای بازاریابی، مهارت مذاکره و توجه به تمام جزییاتی که که ممکن است مشتریان ریزبین به آن‌ها توجه کنند نیز خواهید داشت؛ مثل نحوه خوش‌آمدگویی به مهمانان اسپا، سرویس‌های بهداشتی تمیز، لباس‌هاس مخصوص مناسب و موجود برای همه سایزها و پاسخ سریع به سوالات مشتریان. این موارد ممکن است مستقیما به برنامه خدمات ارایه شده به مشتریان مربوط نشود اما با این حال مشتریان به آن‌ها توجه نشان می‌دهند. تیم منسجم اسپایی که پیش‌تر در آن مشغول بودم رزرو شام مشتریان را مدیریت می‌کرد و برای رویدادهای خاص دسته‌ گل به آن‌ها می‌داد . حتی روزی یکی از کارکنان جوراب شلواری خود را به یکی از مشتریان که برای جلسه‌ای مهم دیر کرده بود داد. شاید این کار افراطی به نظر برسد، اما مهم این است که کار مثبتی انجام شده است و از این داستان عجیب اما جالب، سال‌ها پس از آن‌که اتفاق افتاده هنوز هم بین افراد صحبت می‌شود. مدیران خوب به کمک شرکت خود تبدیل به افرادی می‌شوند که مسایل را به روش‌های فوق‌العاده‌ای حل می‌کنند.

در مرحله بعد می‌توانید لیستی از استعدادها و تجاربی که دارید تهیه کنید تا ببینید مدیریت اسپا از شما چه توقعاتی دارد و در چه زمینه‌هایی ممکن است نیاز به آموزش‌های بیشتری داشته باشید. آیا می‌دانید صورت حساب سود و زیان را چگونه باید بخوانید؟ آیا تا به حال با نرم‌افزار فروش پیچیده‌ای کار کرده‌اید؟ آیا می‌توانید بدون داشتن مدارک حرفه‌ای، تیم‌های خدماتی با اعضایی که مدارک معتبر حرفه‌ای دارند را به خوبی مدیریت کنید؟ همانگونه که صاحبان اسپا روز به روز بیشتر از رویای ایده‌آل‌گرایی فاصله گرفته و درصدد رسیدن به کسب‌و‌کاری سودآور برمی‌آیند، از شما به‌عنوان مدیر نیز انتظار دارند تا چندین راه حل برای مشکلات آن‌ها داشته باشید. اما آیا می‌دانید که این مشکلات چه هستند و چگونه باید آن‌ها را حل کرد؟ زمان آن که مدیران می‌توانستند به سادگی اسپا را مدیریت کنند سر آمده است. اکنون شما به‌عنوان جایگزینی برای صاحب اسپا مشغول به کار می‌شوید چرا که او تنها مایل به داشتن اسپا است و نمی‌خواهد با مشکلات و عملیات‌های مربوط به مدیریت و کارکنان اسپا بپردازد. شما درست هنگامی به جلو فرستاده می‌شوید که مخالفان منتظرتان هستند.

اگر خود را در حالی بیابید که تجربه مدیریتی کمتر از حد لازم دارید و یا با ترفندهای تجارت به خوبی آشنا نیستید، می‌توانید از برنامه‌های آموزشی مختلفی استفاده کنید که بسیار  به شما کمک می‌کنند تا به‌عنوان مدیر آماده شوید. در شرکتی به دنبال برنامه‌های آموزشی باشید که در مدیریت اسپا تجربه دارد و در زمینه برگزاری برنامه‌های آموزشی با کیفیت نیز شهرت دارد.

و اما مهمترین مهارت‌های مورد نیاز که از مدیر اسپایی تاثیرگذار درخواست می‌شود کدام است؟ در صورتی که قصد استخدام مدیر اسپا را دارید یا تصمیم دارید خود مدیر اسپایی ارزشمند شوید می‌توانید از موارد ذکر شده در لیست زیر استفاده کنید.

۱. ثبات شخصی و حرفه‌ای

شما از لحاظ عاطفی بالغ هستید، مرزهای معقول و غیرقابل انکاری برای خود دارید و می‌توانید با تغییرات پیش‌بینی نشده از سوی مشتریان، سوپروایزرها و کارمندان اسپا به خوبی کنار بیایید. همدلی همواره به ثبات کارمندان در به انجام رساندن وظایفی که هنگام استخدام آن‌ها را پذیرفته‌اند نیاز دارد.

۲. شما درحال استخدام نبوغ هستید

طراحی ویژگی‌هایی خاص برای بازار کار اسپا، مثلا محوطه اقامتی، یکی از مهمترین مهارت‌ها برای اداره اسپا است. این مهارت بیشتر در مواردی به کار می‌آید که رقابتی بین چند کارمند حرفه‌ای اسپا در گرفته است. یک تکنسین اسپا ممکن است به خوبی بتواند با دست‌های خود کار کند اما به این توجه کنید که قابلیت اطمینان، ثبات و همکاری هر فرد در شرایط سخت سنجیده می‌شود. یک مدیر اسپای باهوش خود را آماده می‌کند تا بتواند افراد را فراتر از حواشی رزومه‌شان بشناسد و ردی از مشخصات رفتاری افراد که تنها با شروع کار خود را نشان می‌دهند، پیدا کند. پی بردن به این مشخصات رفتاری پس از استخدام بسیار دیر است. مدیران اسپا معمولا تحت فشار هستند تا در کوتاه‌ترین زمان موقعیت‌های شغلی خالی را با کارمندان مناسب پر کنند و پرسنل یکدست و معقولی بسازند. مدیر اسپای خوب کسی است که بتواند در کنار این فشار در شخصیت متقاضیان نیز عمیق شود.

۳. سازماندهی

تمام مدارک خود را در ردیف‌های منظم به زیبایی بچینید. باید بدانید که پوشه‌هایتان کجا هستند، سوابق مورد نیاز را مرتب نگه دارید و همه چیز به‌صورت به‌روز‌رسانی شده در جای خود نگهداری می‌شود. مدیر اسپای بی‌نظم و شلخته هزینه و زمان را هدر می‌دهد و دایم برای اجرای ضعیف وظایف خود به دنبال بهانه‌های مختلف می‌گردد. در این موقعیت شغلی برای کسی که نمی‌تواند میز کار خود را مرتب نگه دارد و نظم را حفظ کند اطلاعات زیادی به همراه جزییات وجود دارد.

۴. مدیر بحرانی آرام اما مفید

گاه اتفاقاتی رخ می‌دهند که گویی اسپای شما در آتش می‌سوزد. مشتریانی که به اشتباه برنامه‌ریزی شده‌اند، مشکلات روحی که برای کارمندان رخ می‌دهد، کمبود پرسنل زمانی که گروهی VIP اسپا را برای یک روز کامل رزرو کرده‌اند، سرویس‌های بهداشتی مسدود شده و... . آیا برای چنین شرایطی آماده هستید؟ به اسکیت‌بازی فکر کنید که در دور نهایی مسابقات المپیک طی یک پرش اشتباه زمین می‌خورد. او بلند می‌شود و با این‌که ممکن است احساس حقارت کند، دور مسابقه را با لبخندی به پایان می‌رساند. انتظار هر اتفاق ناخوشایندی را داشته باشید و آمادگی این را داشته باشید که مجبور شوید به یکی از کارمندان برای دهمین بار تذکر داده و یا بدون هشدار قبلی به‌طور ناگهانی با برگه استعفای کارمندان مواجه شوید.

۵. شما یک فروشنده عالی هستید!

پکیج‌های اسپا، محصولات کوچک فروشی، برنامه‌ای جدید برای پاداش کارمندان، رد مرخصی یکی از کارمندان و غیره. شما به‌عنوان یک مدیر باید قادر باشید همه این موقعیت‌ها را مانند یک فروشنده به فروش برسانید. در کسب‌و‌کار اسپا فروش نیز به اندازه خدمات اهمیت دارد. گاهی اهمیت آن بیشتر نیز می‌شود چرا که فروش به معنی پول است و پول نیز در اسپا می‌ماند و به چیزهای بهتری تبدیل می‌شود. لازم است راهی پیدا کنید تا سرعت فروش محصولاتی که به کندی به فروش می‌رسند را افزایش دهید، وقت‌های خالی را با مشتریان جدید پر کنید و متقاضیان را متقاعد کنید که برای مدتی در مقیاسی کمتر از شغل رویایی خود کار کنند. به هر جهت اگر برای به دست آوردن سمت مدیریت اسپا در رقابت هستید این را بدانید که باید در تقویت مهارت فروش خود نیز تاکید داشته و در رزومه‌ و هنگام مصاحبه آن را ذکر کنید. در صورتی که در فروش مهارت کافی داشته باشید یک سر و گردن از سایر رقیبان خود جلوتر خواهید بود.

۶. مدیریت مخارج

مدیریت اسپا مخارج زیادی دارد و بین سود و زیان مرز باریکی در آن وجود دارد. چیزهایی که به ظاهر کوچک و ناچیز مانند درپوش اضافه برای بطری پمپ پاک‌کننده‌ها یا چند عدد حوله اضافه برای اتاق‌های درمان، هزینه را تا حد چشمگیری افزایش می‌دهد. این نشتی‌های کوچک در مخارج شرکتی در بیشتر عملیات‌های اسپا دیده می‌شود. با تنظیم تعهدات سه ماهه می‌توانید در مخارج کمپانی خود تحول ایجاد کنید و مطمئن باشید که کارفرمایتان از شما تشکر خواهد کرد.

۷. رهبری

آیا می‌توانید الهام‌بخش دیگران باشید تا در اوج مسوولیت‌های خود کارهایی که از آنان می‌خواهید را انجام دهند؟ آیا شما یک نمونه سازگار از حرفه‌ای بودن و مسوولیت‌پذیری هستید؟ آیا جلسات تیمی شما الهام‌بخش و آموزشی است؟ آیا همه کارمندان در جلسات تیمی شما حضور پیدا می‌کنند؟ لیدر حرفه‌ای کسی است که دیگران به راحتی او را دنبال می‌کنند؛ حتی اگر خواسته‌های او با حاشیه امن و اعتماد کارمندانش در تضاد باشد. رهبران اعتماد، احترام و مقبولیت دیگران را با رفتاری که خودشان دارند به دست می‌آورند. آن‌ها به بازی عادلانه احترام می‌گذارند و به سادگی نیز فریب نمی‌خورند.  عکس‌العمل‌های ناگهانی و فکر نشده در رفتار رهبران حرفه‌ای جایی ندارد. شما قاضی باهوش و دقیقی باشید و درمورد افراد و رویدادهای تصمیم‌گیری کنید. هیچگاه در اختلافات به سمت یکی از طرفین نروید و با منطق و کنترل‌شده عمل کنید. شما انسان سالمی هستید که می‌خواهید در خدمت دیگران باشید؛ ارتباطات بسیار خوبی دارید و قابل دسترس هستید.

۸. چشم‌اندازی بالاتر از سطح افق

مدیر اسپای خوب کسی است که با آخرین اخبار و مد مربوط به صنعت اسپا به‌روز باشد. یکی از کارشناسان بازارهای در حال توسعه بسیار سریع می‌گوید که شیوه‌های جدید امروز اخبار کهنه فردا هستند. چگونه می‌توان اسپا را با وجود رقیبان، به‌روز و هیجان‌انگیز نگه داشت؟ مدیران باید تشنه آموزش باشند و همواره در حال مطالعه، جستجو در اینترنت و شرکت در رویدادهای مربوط به صنعت اسپا و سلامتی بوده تا اطمینان حاصل کنند که مطالب جدید با سرعت بیشتری از آن‌ها پیشی نخواهند گرفت. آیا اسپای نئوکلاسیک شما مورد توجه و علاقه افراد بیست و چند ساله‌ای که امروزه درصد مهمی از مشتریان اسپا را تشکیل می‌دهند هست؟ آیا سبک موسیقی مورد استفاده اسپای شما برای مشتریان جوان آرامش‌بخش و قابل تحمل است؟ آیا موزیک تکنو می‌تواند به‌عنوان سبک جدید موسیقی‌های آرامش‌بخش در اسپا استفاده شود؟ بهتر است پذیرای تغییرات رخ داده در صنعت اسپا باشید وگرنه به زودی تبدیل به یادگاری از دوران باستان خواهید شد!

۹. شما واقع‌گرا هستید

شما می‌دانید که این شغل از شما چه می‌خواهد و شما با انجام وظایف خود چه چیزهایی به دست خواهید آورد؟ در این راه هیچگونه غافلگیری یا ناامیدی وجود ندارد. هرچه ارزش خود را نزد شرکتتان بالاتر ببرید پاداش بیشتری دریافت می‌کنید. اگر توسط اسپایی تازه‌تاسیس استخدام شوید ممکن است با این مساله مواجه شوید که صاحبان این اسپا به خاطر مخارجی که دارند تصمیم بگیرند هزینه‌ها را تعدیل کنند و حقوق مدیر اسپا اولین چیزی است که به ذهن آنان خواهد رسید. در چنین شرایطی ممکن است تصمیم به جایگزین کردن شما یا از بین بردن این موقعیت شغلی به‌طور کلی بگیرند. این اتفاق غیرمعمول نیست و به‌ویژه هنگامی رخ می‌دهد که عملکرد صاحبان یا سرمایه‌گذاران اسپا نسبت به آنچه تصور می‌کردند ضعیف‌تر بوده است. اطمینان حاصل کنید که به چشم دارایی و نه باری اضافه به شما نگاه می‌کنند. اگر این امکان برای شما وجود دارد که به‌عنوان مدیر اسپا جایگاه خود را تغییر دهید حتما این کار را انجام دهید.

۱۰. شما از ساعات کاری طولانی و کار سخت واهمه ندارید

دقت کنید که اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید فشار این کار را متحمل شوید بهتر است پیش از تصمیم‌گیری، به دقت فکر کنید.

مدیر اسپای بااستعداد و توانا در این بازار حرفه‌ای در حال توسعه، مانند کالایی ارزشمند است. برای کسانی که علاقه‌مند به دنبال کردن این شغل هستند بهتر است که در چرخه رویدادهای تجاری، سمینارها و انجمن‌های حرفه‌ای مرتبط بمانند تا بتوانند در زمان مناسب بهترین اطلاعات و فرصت‌ها را برای توسعه و رشد خود داشته باشند. «مدیریت اسپا» برای افرادی مناسب است که آماده برآورده کردن خواسته‌ها و ظرافت‌های مربوط به این شغل باشند. بهتر است به این نکته پیش از آغاز کار خود دقت داشته باشید.

موفق باشید!