منوی اسپای شما قلب و روح کل عملکرد شماست. خدمات انحصاری و امضادار، مشتریان را به اسپای شما می‌کشاند، آن‌ها رزق و روزی و معاش شما هستند. اما همانطور که می‌دانید، صنایع زیبایی و مراقبت از پوست، همواره در حال تغییر و پیشرفت هستند. گرایش‌ها و فناوری‌ها و روش‌های تازه، هر روز ظاهر می‌شوند و توجه مشتریانتان را به خود جلب می‌کنند. مهم نیست که منوی شما تا چه اندازه مطمئن و بی‌نقص باشد، بلکه در بسیاری زمینه‌ها باید اصلاح شود تا مطابق با آخرین گرایش روز و نیاز بازار باشد.

 

منوی اسپا, اسپا, درباره اسپا, صنایع زیبایی, مراقبت از پوست, برند اسپا, محصولات زیبایی, مراقبت از پوست,

 

«اقامتگاه ما کلوبی خصوصی با تنها 15 اتاق هتلی است، پس باید همه چیز را برای بازگشت مشتریان تازه نگه دارم. مشتریانی که بسیاری از آن‌ها ثروتمند هستند و بهترین بهترین‌ها را انتظار دارند.» Scott Vogel، مدیر Spa Internazionale در میامی‌ می‌گوید: Jesus Padilla، مدیرعامل Steiner Spa Consulting نیز با این نظر موافق است و پیشنهاد می‌کند که اسپاها به طور مرتب- سالانه همه چیز را دوباره مرور کنند. «یک برند اسپا باید همواره درست حرکت کند. در این راستا، منوی آن حداقل سالی یک‌بار باید مورد ارزیابی قرار گیرد.»

برای برخی اسپاها، افزودن محصول جدید یا برند تازه به سادگی می‌تواند به بازاندیشی در خدماتشان کمک کند. این اتفاق در اسپای Ritz-Carlton در Lake Tahoe کالیفرنیا افتاد. Candice Betz مدیر اسپا می‌گوید: «ما به‌تازگی لاین جدیدی از محصولات زیبایی و مراقبت از پوست را معرفی کرده‌ایم که به‌عنوان کاتالیزوری برای اصلاح منو به حساب می‌آید. ما از محصولات جدید استفاده می‌کنیم تا با آن خدمات جدیدی را ارایه نماییم. خدماتی که مکمل امکانات محیطی‌مان شامل دریاچه، درختان، سنگ‌ها و هوای تازه جنگلی می‌شود.»

بماند یا نماند

یکی از مهمترین و شاید مشکل‌ترین وظایف یک مدیر اسپا شاید این باشد که باید تصمیم بگیرد کدام یک از خدمات را نگه دارد و کدامیک را حذف کند. Vogel می‌گوید: «انتخاب و حذف یک فرآیند در Fisher Island موضوعی مهم است و من سعی می‌کنم که در آن کارمندان و هم مشتریان را لحاظ کنم.» در آخرین به‌روزرسانی منوها، پرسنل و درمانگرهای ما بودند که در تصمیم‌گیری برای آزمایش لاین‌های احتمالی مورد استفاده در آینده کمک کردند. پس از آن شروع به گرفتن نتایج آزمایشگاهی از تعداد محدودی از مشتریان داوطلب می‌کنیم. وی ادامه می‌دهد: «بسیاری از آن‌ها به‌طور روزانه از امکانات ما استفاده می‌کنند، برخلاف بسیاری از اقامتگاه‌های دیگر که مشتریانشان تنها چند روز را اقامت می‌کنند، مشتریان ما بین 6 تا 8 ماه از سال را با ما سپری می‌کنند- برخی حتی کل یک سال را. من تنها می‌خواهم مطمئن شوم که بهترین امکانات را در اختیار دارند.»

Betz نیز می‌گوید که Ritz- Carlton به سمت منوی طبیعی‌تر حرکت می‌کند که به معنای این است که آن‌ها باید منوهای قبلی که با محیط‌زیست سازگاری نداشتند را حذف کنند. «ما می‌خواهیم به اصل برگردیم، پس خدماتی که بیش از حد پیچیده به حساب آیند یا منعکس‌کننده نظرات ما درخصوص زمین و محیط اطرافمان نباشند را حذف می‌کنیم.»

هشدار: آنچنان در جذابیت خدمات جدید غرق نشوید که آن‌هایی را که سالیان سال، تضمین موفقیت شما بودند فراموش کنید. «در هنگام به‌روزرسانی منویتان هوشیار باشید که خدمات جدید، قبلی‌ها را نبلعد!» Padilla ادامه می‌دهد: «خدمات ضعیف را با پیشنهادات جدید جایگزین کنید، همزمان مطمئن شوید که خدمات و محصولات موفق شما، جایگاه خود را از دست نداده باشند.»

برنامه زمانی انتقال

پس از این‌که تصمیم گرفتید برنامه جایگزینی را آغاز کنید و برخی از برنامه‌ها را محدود یا حذف کنید سوال دیگری پیش می‌آید: آیا منوی جدید را اصطلاحا در بوق می‌کنید یا این‌که به تدریج و بدون این‌که آب از آب تکان بخورد اعلام می‌کنید؟

پاسخ این سوال برای Betz، آرام و پایدار رفتن است. «یادگیری و تبلیغ چندین خدمات جدید برای تیم ما چالشی بزرگ خواهد بود.» او ادامه می‌دهد: «اسپاها در خطر ریسک ناآماده بودن و عدم دانش کافی نزد پرسنل خدماتی خود هستند، چنانچه آن‌ها با برنامه‌های جدید آشنا نباشند.» وی توصیه به هوشیاری زیاد در این زمان خاص می‌کند. «بسیار مهم است که تغییرات زیاد را در یک زمان انجام ندهید چراکه ممکن است مشتریان ثابتتان که از برنامه‌ها و محصولات قبلی لذت می‌برند را ناامید کنید.»

چه این‌که به یکباره از منوی خود رونمایی کنید یا این‌که پله به پله پیش بروید، Vogel معتقد است که زمان‌بندی نکته‌ای بسیار مهم است. «ما خدمات جدید خود را در تابستان معرفی کردیم چراکه به‌طور کلی فصل آرام‌تر و کم‌مشتری برای ماست و اعضای تیم زمان کافی برای مطابقت و آشنایی خود با محصولات و خدمات را دارند.» او ادامه می‌دهد: «اگر منوی خود را به کل تغییر داده‌اید، بهتر است آن را مرحله به مرحله رونمایی کنید تا آموزش‌ها و تحصیلات ضروری، خللی در روند کلی تجارتتان ایجاد نکند.»

بازار، بازار

باید اشاره کرد که سرویس‌های جدید و جذاب اسپا را نمی‌توان با جادو فروخت. هنگامی که منویی به روز می‌شود، این وظیفه شماست که به گونه‌ای آن را معرفی کنید و به نمایش بگذارید تا مشتری مطمئن شود که باید سرویس جدید را امتحان کند. «تبلیغ یک منوی به‌روز شده اغلب با پیش‌تبلیغ شروع می‌شود.» Padilla ادامه می‌دهد:« چنانچه مقدور است اجازه دهید تا مشتریان بدانند که خدمات جدیدی در راه است. آن‌ها را به وسیله یک رویداد و یک گردهمایی بزرگی که با یک کمپین ایمیلی پشتیبانی می‌شود، رونمایی کنید و روزنامه‌نگاران و بلاگرها را نیز برای انتشار خبر و معرفی خدمات دعوت کنید. به این طریق مطمئن خواهید شد که حداکثر سود را از فعالیت‌ها و تلا‌ش‌های سخت خود برده‌اید.»