تلاش برای بازاریابی خدمات اسپا برای مخاطبین تفکیک شده می‌تواند بسیار نفس‌گیر باشد صرف‌نظر از هزینه‌های گزاف آن. هر کسی که در 20 سال گذشته به این صنعت وارد شده، شاهد لرزه‌ها و تغییرات بزرگی در چگونگی توجه نظر اسپاروها به روش‌های مختلف بازاریابی بوده است. روزهایی که تنها رقابتی که مالکان اسپا باید در آن شرکت می‌داشتند، نگرانی درخصوص سایر امکانات موجود در شهر بود،‌گذشته است. زمانی که استراتژی بازاریابی قوی شامل ارسال کارت‌پستال‌های براق می‌شد، تبلیغات در کتاب زرد (jellow paqe) و بنرهای تبلیغاتی شهری.

 

خدمات اسپا,  اسپارو,  بازاریابی خدمات اسپا, جراح پلاستیک, صنایع آرایشی و زیبایی,  منوهای سنتی اسپا, بازاریابی اسپا, خدمات اسپا,

 

امروز، یک کارآفرین باهوش، از جراح پلاستیک گرفته تا پزشک محلی بیماری‌های زنان که در رقابت با اسپاهای روزانه است، همگی باید در پروژه‌های تبلیغاتی‌شان خلاق باشند. اما پیش از آنکه تمام بودجه‌تان را در آخرین ابزار رسانه‌های اجتماعی بریزید یا به یک مرشد اهل فن بازاریابی بدهید، به راهکارهای موثر و قابل دسترسی که همین حالا در جعبه ابزارتان دارید توجه کنید.

 

درخصوص خرده‌فروشان تجدیدنظر کنید

پاکت‌ها یا کیف‌های خرید در فروشگاه‌های خرده‌فروشی، سفیران نهایی برند هستند که البته چندان گران هم نیستند. با سرمایه‌گذاری حداکثر 1دلار برای هر مشتری، مالکان اسپا می‌توانند این کیف‌ها را به تابلوهای تبلیغاتی تبدیل کنند. Larry Oskin، مدیر Marketing Solutions، آژانس متخصص در صنایع آرایشی و زیبایی می‌گوید: «شما باید برند خود را با روش‌هایی به یادماندنی به خیابان بیاورید.» او پیشنهاد می‌کند: «این پاکت‌های خرید ساده اما متمایز هستند. چنانچه لوگوی اسپای شما منحصربه‌فرد است با رنگ‌بندی‌های قوی، حتما این کار را انجام دهید.» او می‌گوید که باید در خریداران ویژه‌ای که به وسیله شرکت‌های فعال در زیبایی معرفی می‌شوند محدودیت ایجاد کنید. «آنها در ظاهر خوب هستند اما شما را تبلیغ نمی‌کنند.» مثلا به جعبه‌های آبی Tiffany یا پاکت‌های قهوه‌ای کوچک Bloomingdale فکر کنید، بهترین فروشندگان و تبلیغ‌کنندگان شما بدون هزینه اضافی. هر زمان که من سخنرانی دارم، درخصوص این‌که زنان چقدر جعبه‌های Tiffany را دوست دارند هم صحبت می‌کنم. با یک سرمایه‌گذاری کوچک اضافی، تمام اسپاها می‌توانند از فرصت‌های مشابه برای برندینگ و بازاریابی استفاده کنند.

 

موعظه برای مشتریان ثابت

بازاریابی درون‌سازمانی یکی از موثرترین و قابل دسترس‌ترین راه‌ها برای دستیابی به کسانی است که از خدمات شما استفاده می‌کنند یا محصول شما را می‌خرند: مشتریانی که در حال حاضر در اسپای شما وجود دارند. «مشتریان شما شنوندگان اجباری هستند.» Anna Churchill مالک Synergy Spa در کالیفرنیای شمالی معتقد است که بازاریابی بدون وقفه برای مشتریان فعلی که به نوبت تبدیل به مرشدانی برای تبلیغ و اشاعه خدمات اسپای شما می‌شوند، بسیار مثمرثمر خواهد بود.  وی ادامه می‌دهد: «ترکیب این دو موقعیت می‌تواند موقعیت جذابی ایجاد کند. ما از یک میز گرد بزرگ برای نمایش آخرین پیشنهادات تبلیغاتیمان استفاده می‌کنیم. هر فصل ما پیشنهادات جدیدی داریم. سنی جذاب درست می‌کنیم که مردم را به آنجا جذب کند. مشتریان ما می‌دانند که باید به آنجا بروند تا ببینند چه چیزی جدیدی هست. ما آن‌ها را آموزش داده‌ایم که به سمت این میز بروند! کسانی که پشت میز هستند، لباس‌هایی را به تن دارند که خدمات جدید ما را به‌عنوان بخشی از این کمپین تبلیغاتی، اشاعه می‌دهند.»

تبلیغات و تابلوهای رومیزی نیز بسیار موثرند. شما باید علایم و نشانه‌هایی برای نقطه فروش را به صورت فصلی به نمایش بگذارید. این تابلوها را در پایان هر 4 یا 6 هفته تعویض کنید.

 

عناصر تبلیغاتی را به روز کنید

کارت‌های ویزیت، علایم و  تابلوهای روی میزی، برچسب‌های روی قفسه و بروشورها، همگی ابزارهای سنتی تبلیغاتی برای اسپا هستند، حتی در سال 2017 که هنوز هم ارزشمندند.

Oskin می‌گوید: «برچسب‌های روی قفسه فروشگاه‌ها یکی از مقرون به صرفه‌ترین کالاهای تبلیغاتی هستند و شما حتی می‌توانید آن‌ها را در کامپیوتر منزلتان نیز تهیه کنید. کارشناسان این صنعت پیشنهاد نام محصول و 2 یا 3 مورد از مزیت‌های آن را می‌دهند. باید مشخص شود که چه کاری می‌کند.» وی ادامه می‌دهد که تنها نوشتن عبارت «ماسک پوست» نشان نخواهد داد که قرار است چه کاری بر روی چه نوع پوستی انجام شود. پیشنهاد دیگر: از شر منوهای سنتی اسپا خلاص شوید کار را به شکل بروشورهای قطع پالتویی انجام دهید. می‌توان آن‌ها را در تیراژ بالا و برای مناسبت‌های خاص چاپ کرد.

با وجود رشد LinkedIn و نفوذ زیاد نرم‌افزارهای موجود بر روی گوشی‌های همراه، کارت‌های ویزیت هنوز جایگاه خود را دارند، اما شما می‌توانید در به‌کارگیری آن‌ها خلاق‌تر باشید. به همین خاطر است که Stacy Cox مدیر Pampered people در کالیفرنیا، از شانه‌های رنگی استفاده می‌کند که مشخصات تماسش را بر روی آن‌ها نوشته است. به جای استفاده از تکه‌ای از کاغذ به جای کارت‌ویزیت که به احتمال زیاد درون سطل آشغال انداخته می‌شود، این شانه‌ها به عنوان یک هدیه توسط مشتری نگه داشته می‌شود. Cox می‌گوید: «مشتریان دیوانه این هدیه می‌شوند. شما می‌توانید این کار را با رژلب یا سوهان ناخن هم انجام دهید. کالاهای بسیاری هستند که می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان کارت ویزیت استفاده کنید.»

فیس‌بوک، اینستاگرام و تویتر، راه‌های موثری برای تشویق مشتریان شما هستند اما ارتباط نفر به نفر و چهره به چهره هنوز جایگاه خود را در بازاریابی اسپا داراست. Churchill گزارش می‌دهد که او هر ماه هنوز از ایمیل با هدف دعوت از 20هزار مشتری برای بازدید از اسپایش استفاده می‌کند. ایمیل روشی بسیار موثر و مقرون به صرفه برای ایجاد ارتباط است. علاوه بر این شما می‌توانید پیام‌هایتان را بخش‌بندی کنید. به عنوان مثال مشتریان مرد بیشتر دوست دارند تا راجع به بوتاکس مردان Borotox بدانند تا مسایل دیگر.

در عصر رسانه‌های اجتماعی، مخاطب واقعی راهی مقرون به صرفه برای پیروزی در رقابت است. به عنون مثال، Cox، از پیام‌های نوشتاری، ایمیل و حتی روش قدیمی تماس تلفنی برای آن چیزی که اسمش را «واکنش‌های هدایت شده» می‌نامد استفاده می‌کند. وی می‌گوید: «در گذشته شما قرار بعدی مشتری را قبل از خروج از اسپا تنظیم می‌کردید. اگر این کار را انجام نمی‌دادید امکان بازگشت آن‌ها کم می‌شد چراکه خدمات‌دهندگان در زمان‌های بعدی که مشتری تماس می‌گرفت به احتمال زیاد موجود نبودند. اکنون من باید کنشگرتر باشم: در دفترچه یادداشتم یادآوری‌کننده‌هایی را می‌گذارم مانند، با فلانی تماس بگیر تا در شش هفته آینده قرار خدمات صورت برایش تنظیم شود.»

تماس‌های شخصی مانند یادداشت‌های دست‌نویس و هدیه‌های یادبود نیز به خوبی کار می‌کنند. Cox می‌گوید: «به مشتریانتان جوایز یا تخفیف‌های اندکی بدهید با اضافه کردن این نکته که چقدر به آن‌ها احترام می‌گذارید. این کار هزینه اندکی دارد اما بسیار موثر است. شما هزینه‌ای پرداخت می‌کنید اما ارزشی را که به دست می‌آورید، 10 برابر است!