فرصت‌های آموزشی مداومی که امروزه وجود دارند، آموزش‌های پیشرفته و به‌روزی را در زمینه تکنیک‌ها، محصولات و ساختن کسب‌وکار ارایه می‌کنند تا مهارت‌های پرسنل اسپای شما را تقویت کنند. ادامه تحصیلات بنای موفقیت اسپا است. تحصیلات به انگیزش کارکنان اسپا، به روز نگه داشتن شیوه‌های درمانی و اطمینان از حضور مداوم افراد و کسب‌وکارها کمک می‌کند. Dawn Nooney صاحب اسپای renew.calm در اسپرینگ فیلد غربی ماساچوست می‌گوید: «من از هرگونه آموزشی که قابل دسترس باشد بهره می‌برم؛ سمینارهای آنلاین، آموزش‌های خانگی، آموزش‌های آفلاین و برنامه‌های آموزشی مربوط به تجارت و از این آموزش‌ها برای بهبود دانش محصولات، مهارت‌های تکنیکی و مدیریت کسب‌و‌کار استفاده می‌کنم. اگر به‌صورت مداوم درصدد پیشرفت خود نباشیم، نمی‌توانیم خدمات بی‌نقص و برجسته‌ای به مشتریان ارایه کنیم.» خوشبختانه امروزه بیش از هر زمانی، فرمت‌های آموزشی مختلف مخصوص صاحبان اسپا و درمانگران وجود دارد. در زیر به بررسی مهیج‌ترین گزینه‌های موجود می‌پردازیم.

 

مهارت‌های اسپا, اسپا, کسب‌وکار, پرسنل اسپا, موفقیت اسپا, کارکنان اسپا, صاحب اسپا, اسپای بدن و صورت, محصولات مراقبت از پوست, مربی پیلاتس, صنعت اسپا, متخصصان اسپا, استراتژی‌های بازاریابی, مدیریت کسب‌وکار, مشاورین اسپا

 

برنامه‌های مخصوص فروشندگان

صاحبان اسپا باید از برنامه‌های آموزشی متنوع تولیدکنندگان استفاده لازم را در جهت به روز نگه داشتن پرسنل از لحاظ محصولات و تکنیک‌ها ببرند. به گفته Nooney: «هنگامی که فروشندگان آموزش‌های لازم را دیده‌اند ما فروش بیشتری خواهیم داشت و می‌توانیم زمان بیشتری را برای مشتریانی رزرو کنیم که خواهان دریافت خدمات نیازمند به دستگاه‌های مخصوص هستند. کارمندان اسپا، از تکنیسین‌ها و کارکنان بخش پذیرش در صورتی که دانش بیشتری داشته باشند، با اعتماد به نفس بیشتری خدمات و محصولات جدید را به مشتریان پیشنهاد می‌کنند. پس می‌توان گفت که تحصیلات بر موفقیت‌های مالی و رضایت شغلی تاثیر مستقیم دارد.»

Vance Soto، رییس و صاحب اسپای بدن و صورت Ole Henriksen در لس‌آنجلس، معتقد است که بسیاری از اسپاها به اندازه کافی از فروشندگان خود کار نمی‌خواهند، از تهیه‌کنندگان محصولات مراقبت از پوست گرفته تا کسانی که سیستم POS را فراهم می‌کنند. او همچنین اضافه می‌کند که اسپاها معمولا انگیزه زیادی برای پیشنهاد استفاده از محصولات یا خدمات دارند. شما حتی می‌توانید از فروشندگان بخواهید تا در صفحات خود در شبکه‌های مجازی برای شما تبلیغ کنند.

Lisa Cooper مدیر آموزش مشتریان درÉminence  توصیه می‌کند برای این‌که از آموزش و تمرینات نهایت استفاده را داشته باشیم می‌توانیم از پرسنل بخواهیم که سر وقت در محل حضور پیدا کنند و لباس فرم خود را پوشیده و آماده به شروع کار باشند. او می‌گوید: «آموزشی که تعاملی، آموزنده و سرگرم‌کننده باشد باعث می‌شود که دانشجو بیشتر در کلاس بماند. این کلاس منجر می‌شود تا کارکنان احساس ارزشمندی کنند، با مطالب آموزشی ارتباط برقرار کرده و انگیزه و رضایت آن‌ها نیز افزایش یابد. می‌دانیم که پرسنل راضی و خوشحال به این معنا است که احتمال بازگشت مشتریان به اسپا بسیار بیشتر خواهد بود.» Cooper در نهایت اضافه می‌کند که آموزش مداوم به صاحبان اسپا و کارکنان آن کمک می‌کند تا برندهایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند را به خوبی بشناسند، اعتماد به نفس بهتری هنگام پاسخگویی به سوالات مشتریان داشته باشند و در نتیجه فروش‌های کوچک اسپا را بهبود بخشند. Eminence برنامه‌های آموزشی ویژه سه ماهه در محیط اسپا برای کارکنان خود تدارک می‌بیند تا آنان را در زمینه محصولات، تبلیغات و پروتکل‌ها به روز نگه دارد. Cooper می‌گوید: «آموزش می‌تواند در راه‌اندازی تولید محصولات جدید، تکنیک‌های ماساژ و فروش و به همان اندازه در موضوعات پیشرفته‌تری مانند ترکیب محصولات برای حفظ توصیه‌های مراقبت در منزل و پروتکل‌های درمانی برای مشتریان و متخصصان زیبایی‌شناسی مفید باشد. مطالب هرجلسه با کمک همکاران ما در اسپا برنامه‌ریزی و طراحی می‌شود تا آنچه مد نظر ما و برایمان ارزشمند  است را در هر جلسه به دست آوریم.»

آموزش در خانه

هنگامی که آموزش وارد فضای اسپا می‌شود تمام افراد تیم بهره‌مند می‌شوند. در حقیقت Nooney معمولا آموزش خانگی یا آنلاین یک یا دو ساعته را که در مقایسه با رویدادهای آموزشی تمام روز، بسیار کوتاه‌تر هستند را ترجیح می‌دهد. او می‌گوید: «بسیاری از کارمندان من ترجیح می‌دهند به جای شرکت در رویدادهای آموزشی یک روزه، در چندین کلاس یک یا دو ساعته برای چند هفته متوالی شرکت کنند چرا که از طریق این کلاس‌ها اطلاعات را راحت‌تر کسب کرده و می‌توانند در ذهن خود نگه دارند. این کلاس‌های کوتاه عموما ارزان‌تر نیز هستند. من لازم نیست برای شرکت در این کلاس‌ها هزینه سفر را متقبل شوم و مشتریان نیز نیازی به صرف وقت برای مراجعه به مراکز آموزشی ندارند.»

به این ترتیب Nooney از مشاورین فروش برای افزایش فروش، از مربیانی که اصول رهبری را آموزش می‌دهند برای کمک به مدیران در حل مسایل مربوط به کارمندان و ارتقا مهارت مصاحبه و حتی از مربی پیلاتس برای آموزش تکنیک‌های رهایی از دردهای مزمن و تجربه حال خوب استفاده می‌کند.

Nooney کارمندان خود را تشویق می‌کند که اطلاعات خود را در زمینه صنعت اسپا به روز نگه دارند و می‌گوید: «ما در روزنامه‌ها و نشریاتی که در این حوزه فعالیت دارند اشتراک گرفته‌ایم و با سایر مدیران و صاحبان اسپا نیز همکاری شبکه‌ای داریم.» او همچنین تعدادی متخصص فروش و تبلیغات استخدام کرده که در صنعت اسپا مشغول به کار نبوده‌اند و می‌خواهد به کمک آن‌ها تکنیک‌های تیم فروش خود را ارتقا بخشد و به آن‌ها کمک کند تا مشتریان مختلف و انواع برخوردها را بشناسند و بدانند که خلقیات افراد چگونه می‌تواند در تصمیمات آن‌ها برای خرید تاثیرگذار باشد. در طول جلسات آموزشی با این متخصصین، کارمندان دیالوگ‌های متفاوتی را تمرین می‌کنند؛ مثلا این‌که چگونه یه فروش موفق را به پایان برسانند.

 Sotoدر اسپای Ole Henriksen می‌خواهد درمورد انتخاب کسی که به پرسنلش آموزش می‌دهد، خلاق باشد. او از کارمندان پیشین مجموعه می‌خواهد تا درمورد تجارب و بهترین تمرین‌هایی که داشتند صحبت کنند و از مشتریان نیز می‌خواهد تا از دیدگاهشان بگویند. او می‌گوید:‌ «اخیرا یکی از مشتریان به جلسات آموزشی ما پیوست و درمورد واکنش خود به تکنیک فروش پیشنهادی توضیح داد. این مشتری دیدگاهی واقعی را در مورد این‌که فروشنده می‌تواند تا چه حد زیاده‌روی کرده و برای فروش محصولات و خدمات اصرار کند بدون این‌که به نتیجه مطلوب برسد، توصیف کرد.» او افزود: «دوست دارم عقایدی که خارج از فضای کمپانی حضور دارند را برای آموزش به اسپا دعوت کنم تا الهام‌بخش کارمندان باشند. تجارب افراد خارج از تیم می‌تواند به آن‌ها در تشخیص فرصت‌هایی که پیش رویشان است کمک کند.»

گزینه‌های آنلاین

یادگیری مبتنی بر اینترنت شاید راحت‌ترین روش یادگیری باشد. با پیشرفت تکنولوژی گزینه‌های این چنینی روز به روز بیشتر رشد می‌کنند. به‌طور مثال Pevonia ابزار و منابع آموزشی گسترده‌ای را روی سایت حرفه‌ای خود قرار داده است.‌ از میان مطالب این سایت می‌توان به راهکارهای قدم به قدم برای تفکر جامع، ویدیوهای چگونگی انجام شیوه‌های درمانی و راهنمای جامع محصولات اشاره کرد.

اسپای Repêchage به‌طور منظم در بخش ویدیوی زنده فیسبوک، جلسات آموزشی با حضور مدیرعامل و موسس مجموعه Lydia Sarfati، کارشناس ارشد زیبایی‌شناسی برگزار می‌کند. علاوه بر این سمینارهای آنلاین ماهانه درمورد جزییات مربوط به شیوه‌های درمان، فروش، بازاریابی و راه‌حل‌های مربوط به کسب‌وکار نیز به‌طور مرتب در حال برگزاری است. Sarfati می‌گوید: «مدرک معتبری که برنامه آموزشی آنلاین ما ارایه می‌دهد معیاری است برای ارزیابی این‌که آیا متخصصان اسپا دانش و اطلاعات کافی در مورد مقدمات مراقبت از پوست دارند یا خیر.»

ویدیوهای آموزشی درخواستی یکی دیگر از اهداف محبوب و در حال رشد مربوط به این شیوه آموزشی است که به افراد اجازه می‌دهد تا چندین بار از آن‌ها بازدید کرده و آنچه می‌خواهند را برداشت کنند. کانال یوتیوب Éminence نیز ده‌ها ویدیوی آموزشی و بیشتر از ۸۰ نوع ویدیوی مخصوص آموزش ترکیب محصولات را ارایه می‌دهد. هر ویدیو به‌طور میانگین حدود ۲ دقیقه است. این یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت اطلاعات توسط اعضای آموزش آنلاین، با سرعت بالا و به‌طور تاثیرگذار است. این شرکت برای ساخت اسلایدهای آموزشی ساده از Slideshare استفاده می‌کند و اطلاعات بیشتری نیز در حوزه زندگی سبز و سبک زندگی ارگانیک در بلاگ Certified Organic Farm خود در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

آموزش‌های خارج از سایت

با این‌که آموزش آنلاین با هدف راحتی راه‌اندازی شده و در حال پیشرفت است، حضور فیزیکی در کلاس‌های آفلاین نیز مزایای بسیار زیادی دارد. به گفته Nooney: «سفر کردن برای حضور در کلاس‌های آموزشی برای درمانگران بسیار انگیزشی و مهیج است.»

Kim Lee مدرس فروش شرکت‌ها در کمپانی Pevonia معتقد است که آموزش زنده به‌طوری‌که افراد بتوانند در کنار یکدیگر به تمرین بپردازند بهترین روش برای یادگیری تکنیک‌های جدید است. این روش به درمانگران اجازه می‌دهد تا در حضور مربی به تمرین شیوه‌های درمانی جدید بپردازند و با این کار قادر به پیاده کردن شیوه‌ها به بهترین شکل خواهند بود. بازی کردن نیز یکی از شیوه‌های ایده‌آل یادگیری است. بنابراین مربیان در کلاس‌های آموزشی Pevonia سناریوهایی با حضور مشتری و درمانگری به‌عنوان نمونه طراحی می‌کنند تا کارمندان اسپا بتوانند در این سناریو مهارت‌های خود را تمرین کنند. مربی‌های Pevonia در انجمن کلاس‌های منطقه‌ای ماژول‌هایی را ارایه می‌دهند و کلاس‌های مخصوصی را در مراکز آموزشی شرکت‌های خصوصی برگزار می‌کنند.

Repêchage رویدادهای آموزشی مختلفی در طول سال برگزار می‌کند که شامل آکادمی کارشناسی ارشد مراقبت پوستی Lydia Sarfati در Secaucus نیوجرسی است. Sarfati در این آکادمی دوره‌های مختلفی برگزار می‌کند که شامل کلاس پیشرفته سه روزه او نیز می‌شود. Sarfati می‌گوید: «هنگامی که به‌عنوان درمانگر در کلاسی حضوری شرکت می‌کنید، می‌توانید محصولات را لمس کرده و احساس کنید و نتایج اولیه را مستقیما ببینید و تجارب ارزشمندی کسب کنید.»

آموزش‌های آفلاین مختلفی از سوی منابعی غیر از فروش نیز قابل دسترس است. Soto با انجمن بین‌المللی اسپا ISPA برای استخدام و تکمیل تحصیلات خود همکاری می‌کند. دوره‌های مورد علاقه او شامل برنامه مدیریت فروش و برنامه گواهینامه سوپروایزری اسپا است. او اغلب کارمندان خود را به رویدادهایی مانند کنفرانس‌های بین‌المللی زیبایی‌شناسی، محصولات آرایشی بهداشتی و اسپا IECSC و نمایشگاه جهانی HBA می‌فرستد تا از مسایل به روز مربوط به اسپا مطلع باشند. Soto می‌گوید: «این کار به تیم ما نشان می‌دهد که تنها کمپانی ما نیست که آموزش مداوم را توصیه می‌کند، بلکه این چیزی است که صنعت اسپا از فعالین این حوزه انتظار دارد. آموزش مداوم کیفیت صنعت اسپا را در سطح جهانی افزایش می‌دهد. علاوه بر این آموزش باعث می‌شود تا تیم علاوه بر واکنش همکاران و مدیران خود به منابعی خارجی نیز دسترسی داشته و بتواند شرایط را با آن مقایسه کند.»

نمایشگاه‌های تجاری

رویدادهای کمی مانند نمایشگاه‌های تجاری می‌توانند الهام‌بخش متخصصان اسپا باشد و آن‌ها را به یکدیگر متصل کند. وسعت قابل ملاحظه این نمایشگاه‌ها در ارایه فرصت‌های آموزشی بسیار تاثیرگذار است. یکی دیگر از مزایای این نمایشگاه‌ها این است که صاحبان اسپا و کارمندان می‌توانند پیش از آغاز همکاری با کمپانی‌ها تجربه‌ای آموزشی در کنار آن‌ها داشته باشند. به‌عنوان مثال شرکت Éminence در بیش از ۳۵ نمایشگاه تجاری شرکت کرده و همکاری شبکه‌ای هر ساله با آن‌ها داشته تا هم در غرفه‌ها و هم کلاس‌های کارشناسی خدمات آموزشی ارایه کند. همکاران حوزه اسپا که دیدگاه مشترکی با Éminence دارند می‌توانند در این دوره‌های آموزشی شرکت کنند. Repêchage در نمایشگاه‌هایی که در سراسر کشور برگزار می‌شوند میزبان برنامه‌های مراقبت پوست و کسب‌وکار CIDESCO است. به گفته Sarfati: «حضور آخرین فناوری‌ها، تکنیک‌ها و روندها در این صنعت همواره در حال توسعه، برای جذب مشتریان جدید و رضایت مشتریان حال حاضر ضروری است.»

نمایشگاه‌های تجاری برای Nooney نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. این نمایشگاه‌ها به پرسنل فرصت می‌دهند تا متدها و روندهای کلیدی را مشاهده کنند، نمونه محصولات را ببینند و تجهیزات جدید را امتحان کنند. Nooney می‌گوید: «ما مسیر این رویداد را پیش از آغاز آن بررسی می‌کنیم تا ببینیم چه روزها و کلاس‌هایی برای شرکت کردن مناسب‌تر هستند. مثلا من به متخصصین مانیکور و ناخن پیشنهاد می‌کنم که در یکی از دوره‌ها شرکت کنند و به متخصصین زیبایی‌شناسی رویداد دیگری را پیشنهاد خواهم کرد. اگر در آن واحد بیش از یک رویداد در حال برگزاری باشد و هر دو یا چند رویداد مورد توجه ما باشد، تیم را به چند گروه کوچک‌تر تقسیم می‌کنیم و از هر گروه می‌خواهیم تا خلاصه‌ای از رویدادها را برای همه کارکنان در اسپا ارایه کنند.» رویدادهای مورد علاقه Nooney شامل معرفی تئوری‌ها و متدهای جدید و همچنین مدیریت کسب‌وکار است. او می‌گوید که اگرچه کلاس‌های تخصصی طولانی‌تر هستند و برای ثبت‌نام در آن‌ها باید هزینه‌ای پرداخت کنیم، اما در این کلاس‌ها اطلاعات بیشتری در دسترس قرار می‌گیرد و زمان بیشتری نیز به پرسش و پاسخ اختصاص داده می‌شود.

سازندگان کسب‌وکار

همانگونه که لازم است درمانگران به‌طور مداوم مهارت‌های خود را تقویت کنند، صاحبان اسپا و مدیران نیز باید برای اطمینان از موفقیت، از آخرین تکنیک‌های ساختن کسب‌وکار آگاه باشند.  .Dori Soukup موسس InSPAration Management در ساحل Daytona فلوریدا تاکید می‌کند که آموزش کسب‌و‌کار کلید بهبود عملکرد اسپا است. در واقع تعدادی از گزینه‎ها مانند سمینارهای تلویزیونی، سمینارهای حضوری، راهنماهای آموزشی و ماژول‌ها برای ارتقا صلاحیت کسب‌وکار کارمندان اسپا از مسوول پذیرش تا درمانگر مفید است.

Soukup می‌گوید: «موضوعات سمینارها می‌تواند شامل خرده‌فروشی، بازاریابی، مهارت‌های رهبری و دیگر موضوعات باشد. ما سیستم‌هایی را برای اطمینان از دقت، انسجام و رشد آموزش می‌دهیم و همواره در حال پرداختن به مواد جدید آموزشی هستیم که به پیشرفت سود اسپا کمک می‌کند. به‌طور مثال برنامه آموزشی CoachMe درمورد موضوعاتی مانند شبکه‌های اجتماعی، مدیریت کسب‌وکار و استراتژی‌های بازاریابی به صاحبان اسپا کمک می‌کند.

Nooney برای تقویت مهارت مدیریت خود از مشاورین اسپا کمک گرفته و برای همکاری آموزشی با سایر اسپاها مجلات تجاری را جست‌وجو می‌کند. او می‌گوید: «چارچوب کار خود را به صنعت زیبایی‌شناسی محدود نکنید. می‌توانید عضو یک گروه شبکه‌ای در منطقه خود شوید تا با رهبران کسب‌وکارهای دیگر آشنا شوید. وکلا، حسابداران و متخصصان منابع انسانی که در حوزه‌های دیگر کار می‌کنند می‌توانند پاسخگوی سوالات شما باشند.»