فرودگاهی با باند مدوّر برای هواپیماها قرار است مشکل آلایش صوتی را در آینده کاهش دهد. طول باند چنین فرودگا‌هی کمتر از فرودگاه‌های عادی خواهد بود. قرار است تا ۲۰ سال دیگر نخستین فرودگاه مدور جهان آماده بهره‌برداری شود.

 

 

فرودگاه های مدور,

 

 

هر سال شمار افرادی که خواستار سفر با هواپیما حتی برای راه‌های نیمه‌دور هستند، افزایش می‌یابد. در حال حاضر سالانه ۸/ ۳ میلیارد نفر با هواپیما جابه‌جا می‌شوند. این تعداد قرار است در سال ۲۰۳۵ میلادی به ۲/ ۷ میلیارد نفر برسد. چنین تقاضای عظیمی افزایش فرودگاه‌ها را در سراسر جهان ضروری کرده است. اما ساخت فرودگاه‌های عظیم هزینه‌های بسیار سنگین به همراه دارد و همواره با مخالفت شدید شهروندانی مواجه می‌شود که در نزدیکی فرودگاه زندگی می‌کنند.

این شهروندان نگران آلودگی صوتی شدید و سروصدای دائمی برخاست و فرود هواپیماها هستند. در چنین شرایطی پیشنهاد پژوهشگران اتحادیه اروپا در این رابطه می‌تواند کمکی برای بهبود این وضعیت باشد. آنها با کمک‌های مالی این اتحادیه طرح فرودگاهی را ریخته‌اند که باند نشست و برخاست هواپیماهای آن دایره‌ای شکل است.

این محققان بر این نظرند که چنین باندی نکات مثبت زیادی دارد. یکی از این نکات کاهش طول باند فرودگاه است. این نوع فرودگاه به همین دلیل سوخت کمتری مصرف می‌کند و هم‌زمان سروصدای کمتری نیز ایجاد می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چنین فرودگاه‌هایی امکان برخاستن و نشستن هواپیماها از هر نقطه‌ی باند است و دیگر نیازی نیست که هواپیماها به یک نقطه خاص از باند رفته و از آنجا برخیزند یا در چنین نقاطی بنشینند. در چنین شرایطی دیگر جهت باد نیز نمی‌تواند مشکلی برای برخاستن و نشستن هواپیماها ایجاد کند.

در صورت وجود فرودگاه‌های با باند مدور، هواپیماها هنگام برخاستن از زمین دیگر نیازی ندارند پس از اوج‌گیری، جهت هواپیما را به سوی مقصد تغییر دهند. آنها این امکان را دارند که در جهت مورد نظر خود از زمین برخیزند و همین موضوع است که به استفاده کمتر از سوخت منجر می‌شود. چنین فرودگاه‌هایی باید قطرشان ۵/ ۳ کیلومتر باشد، که طولی حدود ۱۰ کیلومتر می‌شود. هنک هسلینک، رئیس بخش توسعه و تحقیقات پروژه فرودگاه‌های مدور اتحادیه اروپا می‌گوید: «به این ترتیب هنگام نشستن هواپیما بر باند فرودگاه احساس سواری در چرخ و فلک به مسافران دست نمی‌دهد.»

 او می‌افزاید این فرودگاه‌ها به مساحت زمین بسیار کمتری نسبت به فرودگاه‌های کنونی نیاز دارند، زیرا ساختمان‌های اصلی فرودگاه در وسط محوطه قرار خواهد داشت و دور این محوطه باندهای فرودگاه خواهند بود. رئیس بخش توسعه و تحقیقات پروژه فرودگاه‌های مدور بر این نظر است که سطح زیربنای این گونه فرودگاه ها حدود یک-سوم فرودگاه‌های موجود خواهند بود. او اما هم زمان به این نکته اشاره می‌کند که قیمت ساخت چنین فرودگاه‌هایی یک‌ونیم برابر فرودگاه‌های عادی خواهد بود.

دلیل این افزایش قیمت عرض زیاد باندهای فرودگاه، قیمت مصالحی که باید برای تهیه آن فرهم آید و همچنین برقراری امنیت بیشتر پرواز هواپیماها در چنین فرودگاه‌هایی است. هنوز ساخت چنین فرودگاهی به مرحله اجرا نرسیده است. پیشنهادها در این باره اما افزایش می‌یابند و قرار است در صورت تایید در سال‌های پس از ۲۰۵۰ میلادی چنین فرودگاه‌هایی در سطح اروپا حالت استثنایی نداشته باشند.