این روزها، تنها قطعیت در صنعت اسپا نیز تغییر یافته است. کارشناسان اسپا باید تصمیمهای پیچیدهای بگیرند. آیا باید از روشهای باستانی برای کسب سلامتی پیروی کنید یا به سمت آینده تکنولوژیک بروید؟ استفاده از گوشیهای هوشمند را در فضایتان ممنوع کنید یا بروید و به دنبال اینفلوانسرها بگردید؟ خوشبختانه برای صاحبان اسپا، صنعت به خوبی رشد میکند و هیچ نشانی از توقف وجود ندارد. آخرین آمار ISPA حاکی از بازدید 187 میلیون نفر در امریکای شمالی از مراکز اسپا طی سال 2017 است که سودی حدود 5/17 میلیارد دلار را عاید کرده است. میزگردی بسیار مهم با حضور کارشناسان به نام این صنعت برگزار شده است تا آخرین وضعیت و گرایشات به چالشها و دورنمای این صنعت را بررسی کنند.
اعضای پنل:
Karen Asquith: مدیر بینالمللی تدریس در G.M. Collin
Felicia Brown: مربی تجارت و بازاریابی در Spalutions
Scott Buss: مالک Larchmont Sanctuary spa در لسآنجلس
Cierra and kim Collier: شرکا در Collier Concepts
Boldijarre Koronczay: مدیر Eminence
Beth Mc Groarty: مدیر تحقیقات در Gldoal Wellness Institute
Carrett Mersberger: رییس هیاتمدیره ISPA
Wallace Nelson: مدیر M'lis
Marylyn Reed: مالک Bergamos Spa در هوستون
Lydia Sarfati: مدیر و مالک Repechage
Kate Sornson: مدیر بازاریابی و شبکههای اجتماعی در Global Wellness Institule
Aexis Ufland: مالک Lexi Design
پرطرفدارترین گرایشات در بخش مراقبت از پوست در سال 2019 چه خواهد بود؟
Collier: ساده، فرمولهای چندکاربردی در بطریهای شیشهای- زمان دور انداختن بستهبندیهای پلاستیکی فرا رسیده است!
Nelson: یکپارچگی ویتامینهای خوراکی، آنتیاکسیدانها و پروبیوتیکها. راهکارها و درمانهای کهن، دوباره مورد استفاده قرار میگیرند.
Mc Groarty: ازدیاد روزافزون آلودگی هوا و ذرات معلق فرار، خرابی پوست را به دنبال دارند به همین خاطر برندهای بیشتری بر محافظت از آلودگی متمرکز خواهند شد. گرایش خوردن مواد زیبایی به رشد خود ادامه خواهد داد؛ ما شاهد وفور نعمت پروبیوتیکها و تقویتکنندهها در بستهبندیهای جذاب خواهیم بود، غذاهای خاص سلامتیبخش و مکملها دارای کلم، جلبک، کلاژن، زردچوبه خواهند بود. تنوع قارچهای آبرسان و دارای آنتیاکسیدان و زیرشاخههای آنها، لاینهای زیبایی را تحت تاثیر خود قرار خواهند داد. پس از آن نوبت به «زیبایی الگوریتمی» میرسد. محققین در حال ارزیابی هستند تا مشخص شود چگونه فناوری شناسایی چهره و شیوع ابزارهای هوش مصنوعی چهرههای ما را تشخیص میدهند و ارزیابی میکنند و میتوانند چرخهای بین محصول و ظاهر اشخاص ایجاد کنند.
Asquith: علاوه بر آلودگیهای موجود در هوا، محصولات مشتریان را از رنگ آبی متصاعد شده از ابزارهای دیجیتال نیز محافظت خواهند کرد. استفاده از ماسک کماکان پرطرفدار خواهد ماند و ماسکهای زغال جذابیت بیشتری برای استفاده بر روی انواع پوست خواهند داشت.
Buss: میکرونیدلینگ، LED، ماسکهای ورقهای، ماسکهای مخصوص خواب و آرایشهای محافظ پوست که باعث خروج سموم محیطی میشود.
Reed: مردم اغلب تلاش میکنند تا بدون آرایش زیاد طبیعی به نظر آیند به همین خاطر ضدآفتابهای دارای رنگ، کرمهای مرهم چندکاره (BB) و محصولات غیرسمی، همگی سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص خواهند داد.
Ufland: برندهای بوتیکی مستقل بسیار زیاد هستند. من همیشه سعی میکنم به اسپاها سر بزنم تا محصولات محلی و آنهایی که سخت پیدا میشوند را خریداری کنم. محصولاتی که بهطور ویژه برای بازارهای هدفشان تولید شدهاند. بسیاری از مشتریان من مخالف خریدهای آنلاین هستند. من همچنین فکر میکنم ما در آینده شاهد بهکارگیری روغن CBD در اغلب کرمهای ماساژ، روغنهای حمام و رپهای بدن خواهیم بود.
Brown: زوجها و گروهها. مهمانان بیش از پیش به دنبال راههایی برای ارتباط با هم هستند. چه در یک ماساژ دونفره و چه در اتاق نمکی که به صورت گروهی مورد استفاده قرار میگیرد.
Reed: در حقیقت، اسپاهای روزانه تبدیل به کلابهای مدرن منطقهای شدهاند. مکانهایی برای گرد هم آمدن، آسایش، ایجاد روابط اجتماعی و یادگیری.
Sarfati: میلنیالها (متولدین هزاره) اسپاهای درمانی را به عرش رساندهاند (در حال حاضر آنها 20درصد از کل خدمات را به خود اختصاص دادهاند). اگرچه آمار مراجعه مردان در حال رشد است اما زنان کماکان بیش از 85درصد از حجم مراجعین به اسپاهای درمانی را به خود اختصاص دادهاند.
Buss: اسپاروی 2019 کمی پیچیده است. به برخی تبلیغات و فضاهای زودگذر بیاعتماد است. نتایج فوری میخواهد و به دنبال مشاورههایی است که در آن از رژیمهای در منزل، مراقبت از پوست در مسافرت و ممنوعیتهای غذایی مطلع شود.
McGroarty: متولدین سالهای ازیاد نسل، متولدین هزاره و کودکان از تمام ملیتها، نژادها، جنسها و نوع پوست و مو. جهانشمولی یک اجبار و باید جدید است.
بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی چگونه تکامل خواهد یافت؟
Nelson: مالکان اسپا باید تلاششان را نخست در اینستاگرام انجام دهند. پستهای ثابت را با استوریها ترکیب کنند. شما باید از اینفلوانسرهایی استفاده کنید که از لحاظ اصالت به اهداف اسپای شما نزدیک هستند.
Eivens: افراد مستقل به اینفلوانسرها و تصمیم خرید آنها توجه میکنند. آنها دقت زیادی به این نوع از تبلیغات جدید دارند.
Collier: اما در نظر داشته باشید که آنها باید در کار خود متبحر و حقیقتا کاردان باشند. هر کس که در اینستاگرام فعالیت دارد لزوما گزینه مناسبی نیست.
Ufland: ما دنبالکنندگانمان را از اینفلوانسرهای معمولی بخش زیبایی در اینستاگرام به بخش کوچک و متمرکز بازار با فالوورهای کمتر که به آنها میکرواینفلوانسر میگویند سوق دادهایم. آنها ارزانتر هستند، مخاطبین بینهایت مشتاقی دارند و علاقه زیادی به ایجاد روابط طولانیمدت دارند. آنها نقش بهتری بهعنوان سفرای برند ایفا میکنند آن هم با پستهای بیشمار و خبرهای بیشتر از رویدادهای تجاری مختلف.
Asquith: اینستاگرام پلتفورمی است که جاذبه بسیار زیادی دارد و اینفلوانسرها برای میلنیالها (متولدین سالهای 1996- 1981) آشنا و جذاب هستند. این میزان اشتیاق را در نسل بیبیبومرها (نسل زاد و ولد متولد بین سالهای 1964- 1946) مشاهده نمیکنیم.
Snapchat: Buss جوانترها و Facebook پیرترها را به خود جذب کرده است پس نوع کانالی که انتخاب میکنید بسته به آمار جمعیتی گروهی دارد که سعی در جذب آنها دارید. رسانه های اجتماعی در حال تکامل هستند به همین خاطر اسپاها باید محتویاتی در چارچوبهای استانداردهای لازم تهیه کنند و آنها را از کانالهای گوناگون پست نمایند و فراموش نکنند که باید یک کارشناس رسانههای اجتماعی را استخدام کنند.
Mersberger: رسانهها به سرعت در حال تغییر هستند و سایتهای میزبان به سرعت الگوریتمهای خود را تغییر میدهند. از ژوئن سال 2017، بیش از نیمی از اعضای ISPA برای تبلیغات شبکههای اجتماعی آن هم در Facebook هزینه دادند. فکر میکنم این تعداد رشد اندکی داشتهاند. اینفلوانسرها و رسانهها به شکلهای مختلفی در حال تغییر و ظهور هستند و تجارتهای مختلف باید به هوش باشند و تاثیرهای آنها را درک کنند.
Ufland: بهترین سرمایهگذاری بازاریابی برای اسپاها در سال 2019، عکاسی و ویدیوسازی حرفهای است. مشتریان اسپای ما همواره ویدیوهای بسیار جذابی را از بخشهای مختلف و خدمات ما بر روی فیسبوک و اینستاگرام مشاهده میکنند.
Sornson: تا سال 2021، 86 درصد از ترافیک اینترنت ناشی از ویدیوها خواهد بود که برتری بزرگی در الگوریتمها و اولویتهای مصرفکنندگان به خود اختصاص داده است. واقعیت تقویت شده (AR) نیز در حال رشد است. Facebook نیز در حال آزمایش تبلیغات AR است تا بتواند مصرفکنندگان را قادر به پوشیدن و امتحان لباسها و آرایش از طریق فیدها کند. پس مشتریان به زودی قادر خواهند بود تا به صورت مجازی خدمات یا مکان شما را تجربه کنند. برای اسپاها توضیح در مورد خدماتشان نکتهای حیاتی است. صنعت ما تمایل به استفاده از زبان و توضیحات تکنیکی دارد و شبکههای اجتماعی این کار را آسان میکند. توضیحاتی سادهتر که مصرفکنندگان بیشتری را به خود جلب میکند.
Reed: سخنپردازی و درازگویی شبکههای مجازی باید کمتر رسمی و بیشتر آرام و ارگانیک باشد مشابه با آنچه که مشتریان خودشان پست میگذارند.
Koronczay: اسپاها میتوانند «لحظات اینستاگرامی خلق کنند» و محتویاتی تولید کنند که مشتریان نتوانند از به اشتراک گذاشتنشان خودداری کنند. هشتگهایتان را روی کارتهای تجاری، تاییدیههای زمان ارایه خدمات و پوسترهایتان نیز درج کنید.
اسپاهای روزانه کوچکتر چگونه سلامتی را با برنامههای خدماتی پیشنهادی خود تلفیق میکنند؟
Collier: به عنوان نمونه کرمهای CBD را میتوان در همه جا یافت.
Nelson: معرفی مولتی ویتامینها برای سلامت مو، پوست و ناخن میتواند در پیشنهادات ویژه اسپاها قرار بگیرد آن هم با اندکی سرمایهگذاری.
Sarfati: شراکت با متخصص موادغذایی راهی عالی برای تبلیغ سلامتی است. آنها میتوانند در مراسمهای شما سخنرانی کنند، پیشنهاداتی را برای کارکنان داشته باشند و محتویات مرتبط را برای بلاگ، وبسایت یا خبرنامهتان تهیه کنند.
Asquith: مطمئن شوید که ماساژ در حین ارایه سرویسهای خدمات پوستی انجام می شود؛ نور را در اتاق خدمات کم کنید؛ صدای موسیقیهای آرامبخش را پخش کنید و چای گیاهی پیشنهاد دهید. اینها همه علایمی برای مشتری هستند که آغاز یک فرآیند سلامتیبخش را نوید میدهند.
Mersberger: در تحقیق سال 2016 ISPA، میلنیالها اذعان داشتند که خوشایندترین موضوعی که باعث شده تا تجربه خوبی از اسپا داشته باشند، طراوت و تازگی بوده است. موضوعاتی به سادگی میوه تازه یا آب طعمدار.
Mc Groarty: غذا میتواند ارتباطات احساسی بسیار قوی خلق کند. غذاهای حاضری سلامتبخش و ساده و نوشیدنیهایی که تاثیر فوقالعادهای دارند. بزرگترین گرایشات آنهایی هستند که هزینههای آزمایشگاهی ندارند که 60 درصد یا حتی بیشتر از درآمد یک اسپا را میبلعند. غوطهوردرمانی، سوناهای مادونقرمز، نمکدرمانی، صوتدرمانی، رنگدرمانی و محفظههای آرامبخش، همگی فضاهایی هستند که مهمانان در آنها تجربیات خوبی به دست میآورند، مدیتیشن میکنند و میآموزند. همین گونه است که مراکز اسپا در تبلیغات خود مینویسند: «اسپای ما به سلامت روانی و حسی شما اهمیت میدهد.»
Reed: ما از انواع پازل، کتابهای کالیگرافی و شنهای Zen استفاده میکنیم تا به مهمانانمان کمک کنیم آرام شوند. شما باید آنها را تشویق کنید تا زود بیایند، زمان زیادی را بمانند و از گوشیهایشان خود را خلاص کنند.
Brown: گوشههای دنج کوچک سلامتی خلق کنید- مانند گوشههایی برای مطالعه یا مدیتیشن، همراه با چای گیاهی و بخش آبدرمانی اسپا- و هدایای کوچکی را به محض ورود یا خروج به مهمانان بدهید که میتواند بر روند مثبت درمان تاثیر بگذارد. به جای بهکارگیری ابزارهای الکترونیکی مدیتیشن، چرا پرسنلتان را آموزش نمیدهید تا تمرینات ساده تنفس یا مدیتیشن را برای آنها به اجرا بگذارند؟ مردم تشنه برقراری این نوع از ارتباطات انسانی با یکدیگر هستند.
چگونه مالکان اسپا میتوانند بهترین پرسنل را در اختیار خود داشته باشند؟
Sarfati: برای استخدام کارکنان صحیح، کسانی را انتخاب کنید که با فرهنگ شرکت شما همخوانی داشته باشند؛ اطلاعات آنها راجع به پوست را چک کنید، همچنین تواناییشان در ایجاد ارتباط و مسایل فنی. به سوابق تحصیلیشان توجه کنید و برای آنها دورهای آزمایشی بگذارید تا مشخص شود که آیا از پس کار برمیآیند یا خیر؟ برای ابقا و نگهداریشان هم از انواع مزایای حقوق، مرخصی، خدمات بیمه سلامتی و کمیسیونهای مرتبط استفاده کنید.
Brown: باید تصویری دقیق از اینکه چه کسی قرار است از مشتریانتان مراقبت کنند داشته باشید. فهرستی از مهارتها و کیفیتهایی که باید داشته باشند را بنویسید و از آنها برای خلق توضیحات شغلی استفاده کنید. با دادن اطلاعات کامل و شفاف از آنچه که در تجارت شما اتفاق میافتد و شرایط کسی که باید استخدام شود به داوطلبین، آنها بهتر میتوانند ابتدا خود را با شرایط شما بسنجند. این کار مراحل حفظ و ایجاد ارتباط طولانیمدت با آنها پس از استخدام را راحت میکند. شرایط و جداول دقیقی را برای حقوق، مزایا و پاداش داشته باشید.
Mersberger: ما همین حالا هم در بخش مشاغل مرتبط با بخش پرسنل درمانی، 30هزار جای خالی داریم و باید بر روی استخدام و نگهداری پرسنلمان کار کنیم. در Kohler، ما آموزشهای ماهانه داریم. تنها راه برای اینکه در قیاس با رقبا، پرسنل یکسانی نداشته باشید، همین است.
Nelson: این یک سوءبرداشت متداول است که مردم شرکتی که در آن کار میکنند را به خاطر دستمزد ترک میکنند. تحقیقات نشان میدهد که اصلیترین موضوع در این میان این است که آنها احساس ارزشمند بودن نمیکنند.
Asquith: جایزه یکسانی که به درد همه بخورد، دیگر متداول نیست. جامعه بیشتر از گذشته بر تعادل کار/ زندگی متمرکز شده است و کارکنان امروز میخواهند که مورد احترام قرار گیرند و به خاطر خدماتشان به خاطر آورده شوند. بیایید که چه چیزی برای هر کدام از آنها مهم است- پاداش برای رسیدن به هدف فروش از پیش تعیین شده میتواند مالی، مرخصی بیشتر یا یک روز اسپا برای خود پرسنل باشد.
Collier: خصوصیات شخصی و ظاهری، صداقت و مهربانی ویژگیهایی ضروری هستند. در ساخت تیم مشارکت کنید، در لحظات شاد و دورههای آموزشی حضور داشته باشید و مواردی در سال را به صرف غذای گروهی اختصاص دهید. غذایی که بهعنوان لحظات خانوادگی شناخته شوند نه گفتوگوی تجاری.
Buss: از تهیه اسنکهای سلامتی در یک روز شلوغ تا بهروز کردن و بهبود بخش استراحت پرسنل، جزو مواردی هستند که یک مالک اسپا میتواند به کمک آنها کارمندان را در فضایی آرام و جذاب مشغول به کار نگه دارد و مشتریان نیز البته تفاوت را احساس خواهند کرد.