محققان می‌گویند یوگا می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی موثر باشد به ویژه برای کسانی که نمی‌توانند فعالیت شدید بدنی داشته باشند. محققان هلندی با بررسی ۳۷ تحقیق که در مجموع بر روی سه هزار نفر انجام شده بود به این نتیجه رسیدند که یوگا عوامل خطرساز در بیماری‌های قلبی مثل فشار خون یا چربی خون را کاهش می دهد.

 یک پژوهش جدید نشان می‌دهد برای جلوگیری از سخت شدن سرخرگ‌های قلب (تصلب شرائین)، چهار تا پنج بار ورزش در هفته ضروری است. مطالعه درباره صد نفر که در سنین ۶۰ تا ۷۰ قرار داشتند نشان داد اگر ورزش به دو یا سه بار در هفته کاهش پیدا کند فقط برخی شریان‌ها سالم می‌مانند. پژوهشگران می‌گویند هر نوع ورزش خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد اما ورزش به اندازه مناسب و در زمان درست در زندگی می‌تواند از پیر و فرسوده شدن قلب و عروق آن جلوگیری کند.

با توجه بیشتر به سلامت جسمی و روحی می‌توان خطر ابتلای به دمانس را دست کم ۳۰ درصد کاهش داد. در حالیکه آمار مبتلایان به دمانس (زوال عقل) در جهان در حال حاضر حدود ۴۷ میلیون نفر تخمین زده شده و پیش‌بینی می شود این آمار تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۱۳۰ میلیون نفر برسد، پژوهشگران شماری از عوامل موثر در بروز عارضه دمانس (زوال عقل) را شناسایی و راه‌هایی را برای کاهش خطر ابتلای به آن توصیه کرده‌اند.

دانشگاه متروپولیتن منچستر به اتفاق نهاد خیریه موسوم به خیابان چهل و دوم، که در باره سلامت روانی جوانان مطالعه می‌کند، بررسی‌هایی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد وقتی جوانان می‌بینند انتظاراتی را که از آنان می‌رود برآورده نکرده‌اند، اغلب خود را منزوی و تنها احساس می‌کنند.

  پیشگیری از بیماری‌ها بخصوص بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی با تغذیه سالم و تغییر سبک زندگی مهمترین دستورهای بهداشتی روزگار ما هستند. اینکه چه بخوریم و چه نخوریم سوالی است که بسیاری به دنبال پاسخ آن هستند، آن هم در زمانه‌ای که این همه تنوع محصولات غذایی وجود دارد. اما تنوع رژیم‌هایی که همگی مدعی بهترین بودن هستند و در برخی موارد کاملا با هم تناقض دارند در بسیاری موارد باعث سردرگمی می‌شود. آنچه امروز گفته می‌شود نباید بخوریم، ماه بعد توصیه می‌شود که حتما بخوریم و بالعکس. با این همه رژیم و دستورالعمل متنوع و گاهی متناقض چه باید کرد؟

به گفته گروهی از پژوهشگران، زندگی درنزدیکی خیابان‌های پر رفت و آمد خطر ابتلای به بیماری دمانس (زوال عقل) را افزایش می‌دهد. این نتیجه‌گیری باعث تشدید نگرانی در مورد آثار آلودگی هوا بر سلامت مردم شده است.تحقیقات پژوهشگران مرکز بهداشت عمومی انتاریو، کانادا، حاکی از آن است که حدود ده درصد از موارد ابتلای به آلزایمر در مناطق شهری با زندگی در نزدیک ترافیک سنگین ارتباط دارد.

 به تازگی تحقیقی منتشر شد از مقایسه سلامت سحرخیزها و شب زنده‌داران و برای افرادی که شب‌ها تا دیروقت بیدار هستند و صبح دیر بلند می‌شوند، خبرهای بدی داشت. بر اساس این تحقیق دیرخوابیدن و دیر بلند شدن از خواب خطر مرگ زودهنگام، مشکلات روانی و بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد. نتایج این تحقیق، یافته های پیشین را تایید می‌کند که شب زنده داری برای سلامت مضر است.

BBC: نتایج یک پژوهش تازه دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که در مغز افراد بسیار خلاق، در مقایسه با افراد دیگر، سه ناحیه ارتباط بیشتری با هم دارند. این سه ناحیه از مغز بیشتر با تولید و تحلیل ایده‌ها سر و کار دارند. نتایج این تحقیق که در مجله پژوهشی پی‌ناس منتشر شده است، همچنین نشان می‌دهد که مغزهای خلاق‌تر قادر هستند این نواحی را هماهنگ با یکدیگر فعال کنند.

طبق نتایج یک نظرخواهی در آلمان حدود یک دوم زنان و یک چهارم مردان از مشکل بی‌خوابی یا بد‌خوابی رنج می‌برند. روان‌پزشکان راه‌هایی مانند قدم زدن شبانه و گوش دادن به موسیقی ملایم را برای مقابله با بدخوابی توصیه می‌کنند.انجمن آلمانی "پزشکان اعصاب و روان‌پزشکان در اینترنت" در مقاله‌ای تحقیقی، راه‌هایی را برای مقابله با بدخوابی توصیه کرده است.

BBC: یک شرکت استارت‌آپ ادعا کرده در آینده به جایی می‌رسد که به مردم امکان بدهد اطلاعات مغزشان را جایی جز مغزشان نگه دارند - اما به بهای گزاف مرگ.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 122