ماساژ سینه ابزاری است که می‌توانید برای بسیاری از اهداف، از شناسایی سرطان سینه و کاهش درد عضلات تا بهبود تجربه شیردهی خود استفاده کنید. فقط ۱۵ دقیقه ماساژ ممکن است برای به‌دست آوردن فواید آن کافی باشد. شما می‌توانید ماساژ سینه را روی خودتان انجام دهید. خطرات بسیار کمی را شامل می‌شود، بنابراین می‌توانید آن را هرچقدر که دوست دارید انجام دهید. در ادامه به موارد بیشتری درباره این‌که چرا شما ممکن است بخواهید سینه‌های خود را ماساژ دهید، چگونه آن را انجام دهید و چه زمانی ممکن است که بخواهید دکتر خود را ببینید، اشاره خواهیم کرد.

 

چرا زنان سینه خود را ماساژ می‌دهند؟

۱.زنان شیرده

تعداد روزافزونی از تحقیقات نشان می‌دهد که ماساژ سینه ممکن است مزایای بسیاری برای شیردهی زنان داشته باشد.

به‌عنوان مثال، در یک مطالعه، یک گروه از مادران تازه شیرده در ۱۰ روز بعد از زایمان دو ماساژ سینه ۳۰دقیقه‌ای داده شدند. در مقایسه با دیگر گروه کنترل که ماساژ را دریافت نکردند، این مادران هنگام شیردهی درد سینه کمتری را تجربه کردند. حتی نوزادان آن‌ها نیز بیشتر از پستان شیر خوردند و خود شیر نیز دارای سدیم کمتری بود.

در مطالعه دیگر، پژوهشگران دریافتند که ماساژ سینه در سال اول پس از زایمان، کیفیت شیر مادر را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. بخش‌هایی از شیر که با ماساژ بهبود یافت، موارد زیر را شامل شد:

* مواد جامد و مقوی

* چربی‌ها

* غلظت کازئین

* انرژی ناخالص

بیشترین مزایا بین روز اول و ۱۱ ماه پس از زایمان مشاهده شد. تنها خاصیت شیری که در دوره ابتدایی یا انتهایی شیردهی تغییری نداشت، محتوای لاکتوز بود.

ماساژ ممکن است به بهبود جریان شیر کمک کند. یک مطالعه قدیمی‌تر از سال ۱۹۹۴ نشان می‌دهد که ترکیب شیرخواری و ماساژ برای خالی کردن کانال‌های شیری و تشویق تولید شیر بیشتر، موثر است. ماساژ همچنین ممکن است به جلوگیری و درمان مسایلی مانند تورم، کانال شیر بسته شده و یا ماستیت (التهاب غدد شیری پستان) و عفونت بافت پستان کمک کند.

۲. شناسایی اولیه سرطان پستان

خودآزمایی‌های پستان و ماساژ روش‌هایی برای شناسایی سرطان سینه در مراحل اولیه آن است. براساس گزارش سال ۲۰۱۱، حدود ۲۵درصد زنان به وسیله ماساژ، سرطان پستان خود را کشف کردند. ۱۸درصد دیگر سرطان را به‌طور تصادفی کشف می‌کنند. تشخیص سرطان در مراحل اولیه ممکن است نتیجه درمان شما را بهبود بخشد، بنابراین ایده خوبی است که آن را بخشی از روال عادی روزمره خود قرار دهید.

۳. ظاهر پستان بهبود یافته

بعضی از افراد ماساژ سینه را به‌عنوان راهی برای بهبود ظاهر سینه‌های افتاده امتحان می‌کنند. باور بر این است که شاید بتوانید جریان خون را به بافت پستان از طریق ماساژ افزایش دهید. برخی دیگر در تلاش برای کمک کردن به بهبودی سفتی و انعطاف‌پذیری پوست از روغن‌های خاص مانند روغن زیتون استفاده می‌کنند.

اکثر شواهد این مورد کلامی هستند. اما در یک مطالعه، پژوهشگران کشف کردند که ترک پوستی یا استریای گراویداروم (striae gravidarum) - بیشتر به‌عنوان نشان‌های کشش شناخته می‌شود- ممکن است از طریق ماساژ پوست با روغن بهبود یابد. به‌عنوان بخشی از مطالعه، از زنان باردار خواسته شد که روغن بادام تلخ را بدون ماساژ روی بدن خود به کار ببرند و یا بدنشان را با استفاده از روغن بادام برای ۱۵ دقیقه ماساژ دهند.

در پایان مطالعه، زنانی که از روغن و ماساژ در کنار هم استفاده می‌کردند، نشان‌های ترک کمتری داشتند. روغن بادام به تنهایی فایده زیادی را ایجاد نکرد.

۴. سیستم لنفاوی

بافت پستان شما تماما تا ناحیه پایین زیر بغل گسترش دارد. گره‌های لنفاوی زیادی در این بخش بدن وجود دارند و ماساژ آن‌ها ممکن است به تحریک سیستم لنفاوی شما کمک کند.

سیستم لنفاوی شما مسوول کمک به بدنتان در پاک کردن سموم است. اگر روی گره‌های لنفاوی خود عمل جراحی انجام داده‌اید، ممکن است افزایش مایعات زاید را به نام ادم لنفی (lymphedema) تجربه کنید. شما همچنین ممکن است این نوع ماساژ سینه را با نام تخلیه لنفاوی دستی نیز بشنوید.

براساس یک بررسی جدید، بیش از ۱ از هر ۵ نفر مبتلا به سرطان پستان، ادم لنفی ایجاد می‌کنند. علایم شامل تورم در بازو، پستان یا سینه است که معمولا از جراحی یا تشعشع پرتو نتیجه می‌شود. درمان استاندارد اغلب شامل استفاده از فشار برای از بین بردن تورم است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۴ ترکیبی از بانداژ کردن و ماساژ برای درمان ادم لنفی مرتبط با پستان را مورد بررسی قرار داد. پژوهشگران دریافتند که اضافه کردن ماساژ بهبود قابل ملاحظه‌ای نسبت به تنها بانداژ کردن نشان می‌دهد. حتی اگر شما ادم لنفی نداشته باشید، ماساژ سینه ممکن است باعث رهایی بدنتان از سموم به دام افتاده در سیستم لنفاوی شود.

۵. عضلات دارای درد

اگر احساس درد دارید، ماساژ سینه همچنین می‌تواند باعث آسان شدن کشش در ماهیچه‌های قفسه سینه شود. این ماهیچه‌ها، پکتورال نام دارند. ممکن است شما در فعالیت‌ها، تمرین‌ها یا ورزش‌هایی شرکت کنید که این ماهیچه‌ها را تحت فشار می‌گذارند.

ماهیچه‌های پکتورال به شکل مثلث هستند و زیر سینه‌هایتان قرار دارند. اگر کششی در پشتتان ایجاد کنید، ممکن است ماهیچه‌های قفسه سینه شما نیز کشیده شوند.

ماساژ سینه می‌تواند آرامش بادوام‌تری را نسبت به ماساژ پشت ایجاد کند. در حقیقت، اگر تنها پشت خود را ماساژ دهید، وقتی که جلسه شما کامل می‌شود، مغزتان همچنان تنش در سینه را حس می‌کند. در نتیجه، مغز ممکن است تنش را بار دیگر به پشتتان برگرداند تا تعادل دوباره نیروها در دو ناحیه بدنتان برقرار شود.

نحوه انجام ماساژ سینه

روش ماساژی که استفاده می‌کنید ممکن است بسته به منافعی که می‌خواهید به‌دست آورید متفاوت باشد.

برای ترشح شیر

لزوما یک روش درست یا غلط برای ماساژ سینه‌ها به منظور ترشح شیر وجود ندارد. ماساژ ممکن است با دست یا بدون استفاده از دست به کار برده شود. به کار گیری دست، استفاده از دستتان برای خارج کردن شیر پستان است، به جای استفاده از پمپ یا شیر دهی به نوزاد.

 

این مراحل را دنبال کنید:

1- در یک زمان بر روی یک پستان تمرکز کنید. چهار انگشت یک دست را در بالای پستان قرار دهید و چهار انگشت دست دیگر را در پایین قرار دهید. در یک الگوی دایره‌ای ماساژ دهید. اگر که دستانتان گرم باشد، احتمالا بهترین احساس را داشته باشد.

2- با ادامه دادن در یک الگوی دایره‌ای، به کناره‌های پستانتان توجه کنید. حتی ممکن است بخواهید که دستان خود را مشت کنید و پستانتان را به آرامی بپرخانید یا مالش دهید.

3- سعی کنید از نوک انگشتان خود برای ضربات آرام و ماساژ سراسر پستانتان نیز استفاده کنید.

4- اگر بخواهید از دستان خود برای شیردهی استفاده کنید، انگشت اشاره و انگشت شست را در اطراف نوک پستان قرار دهید. زمانی که فشار آرامی به نوک پستان اعمال می‌کنید، انگشتان دستتان را به هم نزدیک کنید، که باعث به خارج فشرده شدن (خارج کردن) شیر مادر می‌شود. موقعیت خود را در صورت نیاز تنظیم کنید. به صورت ریتمیک، با سرعت ضربان قلب فشار دهید.

5- فشردن با دست، قبل و بعد از پمپ کردن، همچنین ممکن است در تخلیه سینه‌هایتان به شما کمک کند.

 

برای تشخیص سرطان

اگر سینه‌های خود را برای علایم سرطان بررسی می‌کنید، مهم است که به یاد داشته باشید که پستان شما تا پایین زیربغلتان ادامه دارد. فراموش نکنید که کل سینه را، ازجمله نوک پستان، هاله اطراف آن و این ناحیه گسترش یافته را بررسی کنید. در این حال، به همسر خود بگویید تا شما را از هر گونه توده یا برآمدگی که احساس می‌کند نیز آگاه کند.

این مراحل را دنبال کنید:

1- در مقابل یک آینه ایستاده و بررسی بصری سینه‌های خود را انجام دهید. به دنبال هر گونه تفاوت اندازه، تغییر رنگ و یا تفاوت شکل باشید. دست‌ها را در طرفین خود، سپس روی مفصل ران و سپس بالای سر خود قرار دهید تا بتوانید از زوایای مختلف مشاهده کنید.

2- در حالی که هنوز به آینه نگاه می‌کنید، یک دست را پشت سر خود و سه انگشت را روی پستانتان قرار دهید. انگشتان دستتان را در دوایر کوچک بر روی بافت پستان خود حرکت دهید. در حالی که انگشتان دستتان را برای پوشش دادن همه قسمت‌ها حرکت می‌دهید، به صورت ضعیف، متوسط و شدید فشار دهید.

3- انگشتان خود را به ناحیه پایین زیربغل خود حرکت دهید و در حالی که انگشتانتان را در امتداد آن حرکت می‌دهید، به صورت دوایر کوچک ادامه دهید.

4- ماساژ را روی پستان دیگر تکرار کنید.

5- ماساژ خود را با فشار دادن هردو نوک پستان به جست‌وجوی هر نوع تخلیه یا درد، پایان دهید. اگر یکی از این علایم را تجربه کنید، با پزشک خود ملاقات کنید.

برای ظاهر پستان

باز هم، برای نشان دادن این‌که ماساژ سینه، ظاهر سینه‌ها را تغییر می‌دهد، مطالعات رسمی کمی وجود دارد. با این حال، شواهدی وجود دارد مبنی بر این‌که ماساژ سینه با روغن ممکن است به جلوگیری از نشان‌های ترک، حداقل در زنان باردار کمک کند. این موضوع ممکن است به شیوه‌های دیگر نیز سودمند باشد.

محققان شروع به ماساژ را با روغن بادام در اوایل بارداری برای ۱۵ دقیقه در هر روز، توصیه می‌کنند. تنها در ۲۰ درصد از زنانی که این رژیم را دنبال می‌کردند نشان‌های کشش  ایجاد شد. در گروه کنترل، ۴۱درصد از زنان دارای نشان‌های ترک یا کشش بودند، بنابراین این روش میزان شیوع را به نصف کاهش داد.

 

برای تخلیه لنف

ماساژ تخلیه لنف با ناحیه آگزیلاری زیر بازو شروع می‌شود. این جایی است که شما واقعا قادر به احساس غده‌های لنفاوی زیر پوست هستید. ماساژ را با حرکت رو به بالا در جهت عقربه‌های ساعت در پستان راست و خلاف جهت عقربه‌های ساعت بر روی پستان چپ ادامه دهید. این روش از مسیر سیستم لنفاتیک تقلید می‌کند.

یک  پزشک یا درمانگر ممکن است از هر دو دست استفاده کند تا در حرکات ضعیف به تمام اطراف سینه و زیربغل، به آرامی فشار اعمال کند. پس از این‌که دوره کامل شد، پزشک شما ممکن است چندین بار با استفاده از هر دو دست پستان را به داخل فشار دهد.

شما همچنین ممکن است این نوع ماساژ را خودتان به تنهایی امتحان کنید. حتی ممکن است گره‌هایی که تحت لمس شما در حال تخلیه هستند را احساس کنید. اگر به تازگی جراحی یا مشکلات دیگری داشته‌اید، ممکن است بهترین راه این باشد که این نوع ماساژ را به متخصصانش واگذار کنید.

برای کشش عضلانی

ماساژ پستان‌ها و ماهیچه‌های سینه مشابه اما کمی متفاوت است. با ماساژ پستان، نوک پستان اغلب درگیر است. در این مورد ماساژ عضله‌های پکتورال  مطرح نیست.

هنگام سروکار داشتن با عضلات قفسه سینه، ماساژ درمانگر ممکن است بیشتر روی سه ناحیه که این عضلات به بدن متصل می‌شوند تمرکز کند. اگرچه ممکن است بتوانید خودتان تنش را کاهش دهید، یک متخصص ماساژ دارای مجوز ممکن است عضلات شما را برای بیشترین تسکین، بهتر ورز دهد.

اگر نسبت به این‌که این منطقه توسط یک غریبه ماساژ داده شود احساس ناخوشایندی داشته باشید، قابل درک است. یک کارشناس باید ابتدا به شما اطلاع دهد که آیا قصد ماساژ سینه شما را دارد یا خیر و سپس موافقت شما را بخواهد. ماساژ پستان یک بخش معمولی از ماساژ حرفه‌ای نیست.

برای افراد مبتلا به بیماری که نیاز به کمک در مورد آسیب‌های لنفاوی دارند، در مورد برنامه‌های خود برای دریافت ماساژ سینه با پزشکتان صحبت کنید.

آیا خطراتی هم وجود دارد؟

خطرات زیادی در ارتباط با ماساژ پستان وجود ندارد. اگر سرطان پستان یا عمل جراحی روی پستان خود داشته‌اید، ممکن است بخواهید مراقب اطراف هر گونه توده، اسکار (جای زخم) یا ناحیه‌ای که به تازگی در معرض پرتو قرار گرفته، باشید. در این موارد ممکن است بهترین راه این باشد که از یک متخصص ماساژ درمانگر دارای مجوز، ماساژ بخواهید.

اگر مشکوک به این هستید که ممکن است دچار mastitis (التهاب غده پستانی) باشید، باید با پزشک خود ملاقات کنید. ماساژ می‌تواند کمک کند، اما شما همچنین برای پاکسازی عفونت ممکن است نیاز به دارو داشته باشید. اغلب موارد ماستیت در ۶ تا ۱۲ هفته اول پس از زایمان ایجاد می‌شود. سایر علایم ممکن است شامل تب، درد، تورم و لرز باشد.

 

 

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0
  • اولین نظر را شما بدهید