ماساژ سوئدی و ماساژ عمقی بافت هر دو از انواع محبوب ماساژدرمانی هستند. با وجود برخی از شباهت‌ها، فشار، تکنیک، هدف و زمینه‌های تمرکز، ماساژ سوئدی و بافت عمیق را از هم متفاوت می‌کند. در این مقاله تفاوت کلیدی بین این دو سبک ماساژ همراه با نکاتی در مورد انتخاب درمانگر مناسب را به بحث می گذاریم.

ماساژ عمیق, ماساژ سوئدی, ماساژدرمانی, تکنیک‌های ماساژ, آزاد‌سازی تنش عضلانی, ماساژ سنتی سوئدی, آروماتراپی, رایحه درمانی,

درباره ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی یکی از رایج‌ترین تکنیک‌های ماساژ است که گاهی ماساژ کلاسیک نیز نامیده می‌شود. هدف این تکنیک، افزایش آرامش با آزاد‌سازی تنش عضلانی است. ماساژ سوئدی ملایم‌تر از ماساژ بافت عمیق است و برای افرادی که علاقه‌مند به ریلکس شدن و راحتی از تنش هستند، مناسب است. ماساژ سوئدی ممکن است عضلات سفت ناشی از فعالیت‌های روزمره مانند نشستن پشت کامپیوتر و یا ورزش را شل کند. همچنین می‌تواند برای افرادی که کشش و تنش زیادی را در پشت، شانه‌ها یا گردن خود دارند، بسیار مفید باشد.

در طول ماساژ سوئدی چه اتفاقی می‌افتد؟

در طول ماساژ سوئدی، درمانگرها از مالش، ضربات و تماس‌های طولانی، حرکات دایره‌ای عمیق و تحرک غیرفعال مفصلی استفاده می‌کنند. هدف این روش‌ها آرامش بخشیدن به شما، تحریک پایانه‌های عصبی و افزایش جریان خون و تخلیه لنفاوی است.

ماساژ سنتی سوئدی شامل تمام بدن می‌شود. از پشت یا شکم شروع خواهد شد و در نیمه راه بدن خواهد چرخید. اگر ناحیه‌ای با نگرانی خاصی دارید مانند گردن سفت، می‌توانید از درمانگر خود بخواهید زمان بیشتری را در این منطقه صرف کند. بسته به ترجیحات خود می‌توانید از ماساژ درمانگرتان بخواهید که از فشار ضعیف، متوسط یا محکم استفاده کند.

انتظار می‌رود در بیشتر ماساژهای کل بدن، لباس‌هایتان را درآورید. ماساژ درمانگرتان، زمانی که بیرون منتظر است، از شما می‌خواهد لباس‌هایتان را درآورید. ماساژ درمانگرتان ملافه‌ یا حوله‌ای را بر روی بدنتان خواهد کشید، که به هنگام انجام کارش آن را کنار می‌زند و حرکات را انجام می‌دهد. اغلب زمان شما پوشیده خواهید بود.

ماساژ درمانگرتان از یک روغن یا لوسیون برای حرکات نرم و طولانی، استفاده خواهد کرد. آن‌ها همچنین ممکن است بپرسند که چه رایحه‌ای را برای آروماتراپی (رایحه درمانی) ترجیح می‌دهید.

درباره ماساژ بافت عمیق

ماساژ بافت عمیق شبیه به ماساژ سوئدی است، اما جلوتر می‌رود. ماساژ بافت عمیق لایه‌های داخلی عضلات، تاندون‌ها و فاسیا (بافت همبند) را مورد هدف قرار می‌دهد. ماساژ بافت عمیق از بسیاری از حرکات و مالش‌های یکسان مانند ماساژ سوئدی استفاده می‌کند، اما فشار خیلی بیشتری وجود دارد. این فشار گاهی اوقات می‌تواند دردناک باشد.

ماساژ بافت عمیق برای ورزشکاران، دوندگان و افراد دارای مصدومیت مناسب است. همچنین می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند فیبرومیالژیا و درد پایین کمر، کار کند.

این نوع ماساژ با آزاد کردن قسمت‌های منقبض شده عضله و بافت، التیام را تسهیل می‌کند. این کار می‌تواند به افزایش جریان خون به بافت نرم کمک کند و احتمالا   کاهش التهاب را نیز سبب شود.

در طول یک ماساژ بافت عمیق چه اتفاقی می‌افتد؟

قبل از ماساژ بافت عمیق، شما با درمانگر خود در مورد نواحی دارای مشکل بحث خواهید کرد. ماساژ بافت عمیق می‌تواند تمام بدن را شامل شود یا تنها در یک ناحیه تمرکز کند. با خوابیدن روی پشت یا شکم خود، زیر یک ملافه، شروع خواهد شد. به خودتان بستگی دارد که تا چه میزان از لباستان را دربیاورید.

ماساژ بافت عمیق به‌عنوان یک ماساژ آرامش‌دهنده سنتی شروع می‌شود. بعد از این‌که ماهیچه‌ها گرم می‌شوند، ماساژ درمانگرتان شروع به کار عمیق در نواحی دارای مشکل شما خواهد کرد. علاوه بر کف دست‌ها، نوک انگشتان و پنجه‌ها، درمانگرتان ممکن است از ساعد یا آرنج خود برای افزایش فشار استفاده کند.

مهم این است که با ماسور خود در مورد میزان فشار و سختی که می‌خواهید تحمل کنید، راحت باشید. این ممکن است برای مناطق خاص و در طول ماساژ متفاوت باشد. قبل و در طول ماساژ با ماساژدهنده خود ارتباط برقرار کنید و حالات خود را با او درمیان بگذارید. بعضی از ماساژورها احساس درد را جایز نمی‌دانند و انتظار دارند که اگر درد بیش از حد باشد، به آنها بگویید.

در روزهای بعد از ماساژ بافت عمیق، شما باید مقدار عادی درد را انتظار داشته باشید. درمانگر شما ممکن است درمان با یخ، گرما، یا کشش را توصیه کند.

قبل از ماساژ باید چه کار کرد

* ماسور مناسب پیدا کنید. به دنبال یک درمانگر باشید که نوع ماساژ مورد علاقه شما را به‌عنوان بخشی از مهارت و سابقه کاری خود به‌طور خاص می‌شناسد. در صورت لزوم، دنبال کسی باشید که برای شرایط و نیازهای خاص آموزش داده شده است مانند مصدومیت‌های ورزشی، فیبرومیالژیا، آرتریت یا حاملگی. همچنین بررسی کنید که آیا درمانگر مجاز یا گواهی شده براساس قوانین دولت باشد.

* در مورد هر مصدومیتی با درمانگر خود صحبت کنید. در مورد وسعت آسیب‌های خود، این‌که چه مدت تحت بهبود قرار گرفته‌اند و این‌که میزان درد فعلی چقدر است، واضح صحبت کنید.

* در مورد سطح راحتی خود صحبت کنید. به ماسور خود بگویید که کدام نواحی را نمی‌خواهید لمس کنند. به‌عنوان مثال، بعضی از افراد با ماساژ لگن راحت نیستند.

* در مورد اهداف و انتظارات خود صحبت کنید. آیا فقط می‌خواهید ریلکس شوید؟ آیا سعی دارید از یک مصدومیت ریکاوری شوید؟

* درباره فشار صحبت کنید. با درمانگرخود در مورد این‌که چه میزان فشار برای شما بهترین است صحبت کنید.

* راحت باشید. اجازه دهید که درمانگرتان بداند که نگرانی‌هایی در مورد حریم خصوصی و یا نواحی را که نمی‌خواهید لمس شوند، دارید.

* گرم شوید. در صورت امکان، عضلات خود را با دوش آب گرم، لمیدن در یک وان گرم یا صرف چند دقیقه در یک سونا گرم کنید.

* جذب آب. قبل از ماساژ، مقدار زیادی آب بنوشید.

 

پیدا کردن ماساژ درمانگر مناسب

قبل از رزرو ماساژ سوئدی یا ماساژ بافت عمیق، چند مورد را در نظر داشته باشید:

- آیا این یک بار است؟ این به درمانگرتان کمک خواهد کرد بداند ماساژ چیزی است که شما یک یا دو بار در سال انجام می‌دهید یا این‌که بخشی از برنامه درمانی طولانی‌مدت است.

- آیا اولویت محیطی دارید؟ بعضی از ماساژها در اسپاهای زیبا و آرامش بخش صورت می‌گیرد در حالی که بقیه در محیط فیزیوتراپی یا باشگاه ورزشی انجام می‌شوند.

- آیا نظرات را خوانده‌اید؟ قبل از رزرو ماساژ، آنچه را که دیگران درباره درمانگر احتمالی شما گفته‌اند، بخوانید. آیا آن‌ها قبلا به افرادی با بیماری شما کمک کرده‌اند؟

کدام ماساژ بهتر کار می‌کند؟

ماساژ سوئدی و ماساژ بافت عمیق بسیار شبیه هستند. تفاوت اصلی سطح فشار است. اگر شما به دنبال آرامش و راحتی از عضلات کشیده شده و سفت هستید، ماساژ سوئدی احتمالا برای شما مناسب است. اگر از یک جراحت ریکاوری می‌کنید، ماساژ بافت عمیق می‌تواند بخشی مفید از برنامه درمان شما باشد. قبل از این‌که یک ماساژ را رزرو کنید برای پرسیدن راحت باشید و در طول ماساژ نظرات خود را به درمانگرتان بگویید.

 

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

امتیاز این آیتم :
0
  • اولین نظر را شما بدهید