شکی نیست که برنامه‌های صبحگاهی و مزایای باشکوه آن این روزها به موضوع داغ و فراگیری تبدیل شده است این روزها در تمامی پارک‌های سراسر شهر برنامه های صبح‌گاهی بسیار زیادی را می‌توان دید که از پیر و جوان در حال انجام دادن آن هستند و هر روز با توصیه‌هایی را مربوط به سحر خیزی و سبک زندگی شادتر مواجه می‌شوید، اما به ندرت توصیه‌هایی را می‌بینید که توسط متخصصان اسپا و سلامتی توصیه شوند

امروزه تقریبا ۸۰ درصد از مردم جامعه حداقل یکبار در هفته احساس استرس شدید را تجربه می‌کنند که این موضوع شامل افرادی که ماساژ درمانگر، متخصصان پوست، مشاورین تغذیه، مدیران اسپا و سایر مختصصان سلامتی هستند، نمی‌شود! دلیل آن این است که در حوزه‌هایی که مبتنی بر ایجاد حس بهتر در دیگران و خود است، خود مراقبتی از اهمیت بسیار بالایی برخودار است.

در زیر ۵ توصیه مهم برای خودمراقبتی یک روتین صبحگاهی باکیفیت را خواهید خواند:

۱-  صدای خواب خود را بشنوید!

شما نباید کیفیت یک استراحت خوب شبانه را دست کم بگیرید، پس ارزش دارد که بدانید چرخه خواب شما چگونه است. شما در طول یک شبانه روز به حداقل خواب ۷ ساعت نیاز دارید و با کمک اپلیکیشن‌های چرخه خواب می‌توانید بر عادات خواب خود نظارت کامل داشته باشید، حتی می‌توانید آلارم‌هایی را تنظیم کنید که شما را در سبک‌ترین مرحله خواب بیدار کند!

سپس روی ساعت بیداری خود تمرکز کنید، افراد سحرخیر بازدهی بیشتری دارند و موفقیت بیشتری را از آن خود می‌کنند. حتی اگر شما ذاتا یک جغد شب هستید، باید بدانید که صدای خواب خود را بشنوید.

جالب است بدانید که فقط یک ساعت زودتر از خواب بیدار شدن از حد معمول می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد.

خط قرمز روتین صبحگاهی تلفن‌های همراه است، روز خود را هیچ وقت با پاسخ‌دهی و کنترل شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌های تلفن های خود آغاز نکنید.

۲- بهداشت روانی را دست کم نگیرید!

قبل از شروع روز خود همانگونه به بهداشت جسم خود نظیر شستوشوی صورت، مسواک زدن یا دوش گرفتن اختصاص می‌دهید می‌بایست به سلامت روان خود نیز اهمیت دهید، فقط کافیست با چند دقیقه مثبت اندیشی، رسیدگی به گلدان یا باغچه خودتان خلق و خو و کیفیت ذهن و روان خود را بهبود دهید.

۳- بدن خود را هیدراته کنید!

یک لیوان آب (در دمای محیط) می‌تواند بدن شما را هیدراته کند تا ضمن کمک به هضم غذا مواد زائد بدن شما را دفع کند. مصرف کافی مایعات بسیار برای بدن ضروری‌ است به ویژه قبل از شروع روز.

به جای وعده‌های غذایی پر از قند و کربوهیدرات‌ها تصفیه شده، میتوانید گزینه‌های سالم‌تری را برای بدن خود انتخاب کنید.

شما می‌توانید مکمل های غذایی صبحانه را با انواع ویتامین‌ها ترکیب کنید تا وعده‌های غذایی کاملی داشته باشید.

۴- حرکت، حرکت، حرکت

چه در رخت‌خواب حرکت‌های کششی سبک انجام دهید، چه حرکت‌های سلام بر خورشید یوگا و چه پیاده وری یا دویدن نرم صبحگاهی، فرقی ندارد فقط گردش خون خود را بالا ببرید تا اکسیژن بیشتری وارد خون شما شود که نتیجه آن در پاکسازی ذهن شما نمایان خواهد شد. لازم به توضیح است که از حرکت‌هایی که به نقاط بدن شما فشار می‌آورند در آغاز صبح جدا خودداری کنید.

۵- فضای خود را آماده کنید.

تمیز و مرتب نگه داشتن محیط کار و زندگی قبل از ترک آن عادتی است که ارزش آنرا دارد تا در سبک زندگی خود داشته باشید.

این کار نه تنها استرس را از بین می‌برد بلکه در ناخودآگاه شما تاثیر بسیار مثبتی دارد.

انسان به ذاتا وقتی با محیط خواب یا محل کار تمیز خود مواجه می‌شود احساس بسیار خوشایندی را تجربه می‌کند.

فضای کار شما جایی است که بخش قابل توجهی از زمان روز خود را در آنجا سپری می‌کنید بنابراین برای چیدمان، انتخاب متریال و دیگر عناصر محیطی خود زمان و وسواس به خرج دهید. باز کردن پنجره برای هوای تازه، روشن کردن یک شمع می‌تواند به پاکسازی جو محیط شما بسیار کمک کند.

در نهایت، آگاه باشیم که روال صبحگاهی "عالی  وجود ندارد. شما باید آزمون و خطا کنید تا ببینید چه چیزی حس بهتری را به شما می‌دهد سپس آنرا به عنوان عادت در زندگی خود ثابت نگه دارید.

زیبازی

مرجع حال خوش زندگی

این مکان شگفت‌انگیز برای ماجراجویانی که به دنبال انرژی بکر و سلامت روح و روان خود هستند طراحی و ساخته شده است. مکانی پر از شگفتی، رازآلود و بکر

اسم این هتل زیبا اِس‌وارت Svart است که در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی در کشور نروژ افتتاح شده است. این هتل بی‌نظیر دارای ۹۹ اتاق است که توسط معمار نروژی اِس‌نوهتا طراحی شده است. مکانی خاص بروی یک سازه چوبی در لابلای تبه‌های کوچک و بزرگ و آبهای روان در همسایگی یخچال‌های بزرگ طبیعی

این هتل زیبا در شمالی‌ترین قسمت قطب شمال قرار دارد و انتظار می‌رود که حدود ۸۵٪ انرژی کمتری نسبت به سایر هتل‌های سنتی مصرف کند و انرژی بیشتری نسبت به سایر هتل‌ها تولید کند. هدف اصلی این پروژه کاهش زباله های زیست محیطی است.

اسپای اِس‌وارت یک برنامه اختصاصی و متمرکز برای میهمان‌های خود دارد تا ضمن تجربه لذت بخش از ماجراجویی خود لحظاتی رویایی و آرامش‌بخشی را در این هتل سپری کنند. این مرکز ۱۰۰۰ متر مربع مساحت دارد که با الهام از نور خاص جزیره سعی دارد جسم و جان و پوست میهمان‌های خود را جلایی تازه ببخشد، این هتل در مکانی بنا شده است که زیستگاه برخی از نادرترین گونه‌های گیاهی و جانوری در جهان است. اِس‌وارت در نظر دارد برای مهمان‌های خود برنامه‌های تفریحی ویژه‌ای از قبیل: بالارفتن از کوه یخ، یوگا در نیمه شب زیر آسمان رازآلود قطب شمال، مشاهده حیات وحش، غواصی، ماهیگیری و اکتشاف در طبیعت جانانه آنجا تدارک ببیند.

در بدو ورود به این هتل جذاب میهمان‌ها با تیم اسپای اس‌وارت مشاوره خواهند شد تا برنامه‌ای منحصربفرد از خدمات تفریحی، درمانی و دیگر برنامه‌های تکمیلی اختصاصی خود را دریافت کنند. برنامه‌های متنوع درمانی و مراقبتی از ماساژ، تغذیه، سبک زندگی خاص این هتل برگرفته از عناصر بومی شمال اروپا است که خاصیتی شفابخش برای روح و روان میهمان‌ها بهمراه دارد. مواد اولیه کلیه برنامه‌های این هتل از محصولات طبیعی بومی با گیاهان و آبزیان خاص همان محل تامین خواهد شد.

به نقل از فلیسیتی لیهی یکی از مشاورین هتل اِس‌وارت که اظهار دارد: هدف ما ایجاد یک تجربه بکر و همه‌ جانبه و هدفمند برای میهمان‌هایمان بوده است تا آنها بتوانند با ذات جهان هستی هماهنگی بیشتری داشته باشند زیرا اینجا شگفت‌های طبیعی باورنکردنی نروژ را تجربه خواهند کرد.

از دیگر امکانات این هتل جذاب می‌توان به حمام در فضا باز، سالن استراحت، استخر، سالن یوگا و صدا درمانی، اتاق بخار و سالن بدنسازی مجهز اشاره کرد علاوه بر مرکز اسپا، این ملک دارای چهار رستوران، مرزعه زیبا، مرکز آموزشی و آزمایشگاهی نیز برخوردار است.

زیبازی، نخستین مجله اسپا در ایران 

بالاخره موسسه جهانی سلامتی (GWI) منتشر کرد!

 

به استناد به یک گزارش تحقیقاتی کامل از اطلاعات در مورد بازارهای سلامت جهانی، از جمله اینکه کدام کشورها بیشترین پول را برای سلامتی خود خرج می کنند با عنوان رتبه بندی اقتصاد سلامت جهانی منتشر شده است:

بر اساس این گزارش، متوسط هزینه سالانه مصرف‌کننده برای سلامتی در ثروتمندترین اقتصادها بالاترین میزان است. در سطح جهانی، بازار سلامتی 5.1٪ از کل تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد، بنابراین تقریباً 1 دلار از هر 20 دلاری که توسط مصرف کنندگان خرج می شود برای سلامتی است.

در اینجا کشورهایی که بیشترین هزینه را برای سلامتی خرج می کنند، رتبه بندی شده‌اند:

۱- سوئیس

۲- ایسلند

۳- ایالات متحده

۴- اتریش

۵- نروژ

۶- استرالیا

۷- نیوزلند

۸- دانمارک

۹- هنگ کنگ

۱۰- آروبا

۱۱- فنلاند

۱۲- لوکزامبورگ

۱۳- آلمان

۱۴- کانادا

۱۵- سوئد

۱۶- ایرلند

۱۷- ژاپن

۱۸- ماکائو

۱۹- انگلستان

منبع: زیبازی اولین مجله ویژه اسپا و ماساژ در ایران

زیبازی: اکثر ما همیشه به این فکر هستیم که چگونه شغل مرتبط به رشته یا علایقمان پیدا کنیم، و یا اگر مشغول به کاری هستیم، آیا در مسیر درستی هستیم یا نه؟

BBC: چند کشور اروپایی اعتقاد دارند که کووید تبدیل به یک بیماری بومی خواهد شد و بر همین اساس اقدامات مربوط به جلوگیری از آن را لغو می کنند.

زیبازی: روز جهانی زن بزرگداشتی است که هر ساله در روز ۸ مارس برابر با ۱۸ اسفند ماه برپا می شود و نقطه کانونی در جنبش حقوق زنان است.

زیبازی: من به طور منظم ورزش می کنم، غذای سالم می خورم و آب فراوان می نوشم، سعی  هم می کنم 7_8 ساعت بخوابم.

اما من سالم ترین زندگی را دارم؟ نه هنوز خیلی فاصله هست تا زندگی سالم ولی همیشه برای داشتن زندگی سالم باید تلاش کرد.

زیبازی: این روز ها ترک فضای مجازی تقریبا کار غیر ممکنی تلقی می شود.

زیبازی: گاهی وقت ها ما در شرف یک تغییر بزرگ در زندگی هستیم و قبل از دیدن تغییر اول آن را احساس می کنیم.

زیبازی: برای رسیدن به موفقیت و آن چیزی که از زندگی می خواهید می دانید باید از کجا شروع کنید؟