شکی نیست که برنامه‌های صبحگاهی و مزایای باشکوه آن این روزها به موضوع داغ و فراگیری تبدیل شده است این روزها در تمامی پارک‌های سراسر شهر برنامه های صبح‌گاهی بسیار زیادی را می‌توان دید که از پیر و جوان در حال انجام دادن آن هستند و هر روز با توصیه‌هایی را مربوط به سحر خیزی و سبک زندگی شادتر مواجه می‌شوید، اما به ندرت توصیه‌هایی را می‌بینید که توسط متخصصان اسپا و سلامتی توصیه شوند

امروزه تقریبا ۸۰ درصد از مردم جامعه حداقل یکبار در هفته احساس استرس شدید را تجربه می‌کنند که این موضوع شامل افرادی که ماساژ درمانگر، متخصصان پوست، مشاورین تغذیه، مدیران اسپا و سایر مختصصان سلامتی هستند، نمی‌شود! دلیل آن این است که در حوزه‌هایی که مبتنی بر ایجاد حس بهتر در دیگران و خود است، خود مراقبتی از اهمیت بسیار بالایی برخودار است.

در زیر ۵ توصیه مهم برای خودمراقبتی یک روتین صبحگاهی باکیفیت را خواهید خواند:

۱-  صدای خواب خود را بشنوید!

شما نباید کیفیت یک استراحت خوب شبانه را دست کم بگیرید، پس ارزش دارد که بدانید چرخه خواب شما چگونه است. شما در طول یک شبانه روز به حداقل خواب ۷ ساعت نیاز دارید و با کمک اپلیکیشن‌های چرخه خواب می‌توانید بر عادات خواب خود نظارت کامل داشته باشید، حتی می‌توانید آلارم‌هایی را تنظیم کنید که شما را در سبک‌ترین مرحله خواب بیدار کند!

سپس روی ساعت بیداری خود تمرکز کنید، افراد سحرخیر بازدهی بیشتری دارند و موفقیت بیشتری را از آن خود می‌کنند. حتی اگر شما ذاتا یک جغد شب هستید، باید بدانید که صدای خواب خود را بشنوید.

جالب است بدانید که فقط یک ساعت زودتر از خواب بیدار شدن از حد معمول می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد.

خط قرمز روتین صبحگاهی تلفن‌های همراه است، روز خود را هیچ وقت با پاسخ‌دهی و کنترل شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌های تلفن های خود آغاز نکنید.

۲- بهداشت روانی را دست کم نگیرید!

قبل از شروع روز خود همانگونه به بهداشت جسم خود نظیر شستوشوی صورت، مسواک زدن یا دوش گرفتن اختصاص می‌دهید می‌بایست به سلامت روان خود نیز اهمیت دهید، فقط کافیست با چند دقیقه مثبت اندیشی، رسیدگی به گلدان یا باغچه خودتان خلق و خو و کیفیت ذهن و روان خود را بهبود دهید.

۳- بدن خود را هیدراته کنید!

یک لیوان آب (در دمای محیط) می‌تواند بدن شما را هیدراته کند تا ضمن کمک به هضم غذا مواد زائد بدن شما را دفع کند. مصرف کافی مایعات بسیار برای بدن ضروری‌ است به ویژه قبل از شروع روز.

به جای وعده‌های غذایی پر از قند و کربوهیدرات‌ها تصفیه شده، میتوانید گزینه‌های سالم‌تری را برای بدن خود انتخاب کنید.

شما می‌توانید مکمل های غذایی صبحانه را با انواع ویتامین‌ها ترکیب کنید تا وعده‌های غذایی کاملی داشته باشید.

۴- حرکت، حرکت، حرکت

چه در رخت‌خواب حرکت‌های کششی سبک انجام دهید، چه حرکت‌های سلام بر خورشید یوگا و چه پیاده وری یا دویدن نرم صبحگاهی، فرقی ندارد فقط گردش خون خود را بالا ببرید تا اکسیژن بیشتری وارد خون شما شود که نتیجه آن در پاکسازی ذهن شما نمایان خواهد شد. لازم به توضیح است که از حرکت‌هایی که به نقاط بدن شما فشار می‌آورند در آغاز صبح جدا خودداری کنید.

۵- فضای خود را آماده کنید.

تمیز و مرتب نگه داشتن محیط کار و زندگی قبل از ترک آن عادتی است که ارزش آنرا دارد تا در سبک زندگی خود داشته باشید.

این کار نه تنها استرس را از بین می‌برد بلکه در ناخودآگاه شما تاثیر بسیار مثبتی دارد.

انسان به ذاتا وقتی با محیط خواب یا محل کار تمیز خود مواجه می‌شود احساس بسیار خوشایندی را تجربه می‌کند.

فضای کار شما جایی است که بخش قابل توجهی از زمان روز خود را در آنجا سپری می‌کنید بنابراین برای چیدمان، انتخاب متریال و دیگر عناصر محیطی خود زمان و وسواس به خرج دهید. باز کردن پنجره برای هوای تازه، روشن کردن یک شمع می‌تواند به پاکسازی جو محیط شما بسیار کمک کند.

در نهایت، آگاه باشیم که روال صبحگاهی "عالی  وجود ندارد. شما باید آزمون و خطا کنید تا ببینید چه چیزی حس بهتری را به شما می‌دهد سپس آنرا به عنوان عادت در زندگی خود ثابت نگه دارید.

زیبازی

مرجع حال خوش زندگی