در این روزها افراد زیادی به یوگا کردن علاقمند شده‌اند و دلیل اصلی این علاقه حس آرامش بخش بعد از یوگا است که قطعا شما یا آنرا تجربه کرده‌اید یا می‌خواهید بیشتر تجربه کنید. اسپاها و تمام مراکز سلامتی  سلامتی  هر روز در تلاش‌اند با درگیر کردن عمدی پنج حس اصلی در طول کلاس‌های یوگا تجربه بهتری از بودن، زیستن را به مشتریان خود هدیه کنند. 

در این مقاله که برگرفته از تجربه ماساژور‌های برتر شمال کالیفرنیا می‌باشد، سعی داریم چگونگی تاثیر حداکثری بر روی پنج حس اصلی را به شما آموزش دهیم. 

حس اول: بینایی

از رنگ می‌توان برای ایجاد انگیزه در یوگا استفاده کرد، بنابراین در دکوراسیون داخلی خود از رنگ‌ها غافل نشوید. رنگ‌های پاستیلی می‌توانند حس آرامش بخش‌تر و ملایم تری به هنرجو یا خود شما انتقال دهد

این در حالی است که رنگ‌های جیغ و روشن پرانرژی هستند و ممکن است هیجانات را برانگیخته کنند. 

نور می‌تواند بر خلق و خوی افراد تاثیر بگذارد، استفاده از نور ملایم و کم میتواند حس آرامش‌بخش تری به فضای شما بدهید در حالی که استفاده از نور زیاد باعث تحرک زیاد و انرژی بیشتر می‌شوند.

حس دوم:‌ طعم و مزه 

ربیان یوگا می توانند از طعم برای ایجاد آگاهی یا ذهن آگاهی استفاده کنند، به عنوان مثال، یک "مدیتیشن شکلاتی" که در آن قبل از کلاس یک تمرین شیرین خوردن ذهن آگاهانه انجام می دهید. یا غذاهای خاصی را برای فوایدشان بگنجانید: نعناع سطح لاکتات خون را کاهش می‌دهد (به افراد اجازه می‌دهد کمی سخت‌تر ورزش کنند) در مقابل چای بابونه، که به آرامش آنها کمک می‌کند. می‌توان در پایان کلاس، یا به‌عنوان عامل حواس‌پرتی در جلسات سخت‌تر یا فعال‌تر، یک خوراکی ارائه داد. 

حس سوم: بویایی 

شاید شهودی‌ترین حسی که می‌توان در آن گنجانده شود، بویایی است که به بهترین وجه با رایحه‌درمانی که می‌تواند به یک تمرین کمک کند، پرداخته شود. از رایحه‌هایی استفاده کنید که تجربه کلی را بهبود می‌بخشد، مانند رایحه‌های تحریک‌کننده برای کلاس‌های پرانرژی و پرنشاط و رایحه‌های آرام‌بخش برای کلاس‌های آرامش‌بخش‌تر. به یاد داشته باشید که رایحه همچنین می تواند یک واکنش عاطفی منفی ایجاد کند: تصور کنید مشتری هستید و تشکی را قرض می گیرید که بوی پا دارد. که باعث یک واکنش عاطفی منفی می شود که کل تمرین را خراب می کند.

حس چهارم: لامسه

متخصصان سلامتی متخصصان قدرت لمس انسان هستند. این باعث ایجاد ارتباط می شود و در یوگا می تواند اعتماد به نفس را نیز افزایش دهد. بنابراین، لمس کردن در طول کلاس مهم است! اگرچه این یک تصحیح است، اما به مهمان اعتماد به نفس می دهد که بداند اکنون یک ژست را به خوبی انجام می دهد، و در واقع به آنها انگیزه می دهد که تمرین خود را ادامه دهند. همچنین می‌توان از لمس کردن برای آرامش استفاده کرد، مانند کمک به مشتریان برای حرکت‌های کششی که انگیزه بهتری به آنها برای درست انجام دادن حرکت‌ها می‌دهد (و در این فرآیند احساس خوبی داشته باشند). 

دما نیز به اندزه لمس  کردن مهم است! در این مورد، دما می‌تواند بر تلاش هنرجویان یا افرا یوگاکار تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، آنها احساس می‌کنند که یوگا در محیط گرم به دلیل میزان عرق کردنشان بیشتر کار می‌کند، در حالی که در واقعیت دما بالای اتاق حرکت‌های انها را کند می‌کند. در حالی که اتاقی که نسبتاً خنک است باعث می شود آنها کمتر عرق کنند، که ممکن است باعث شود آنها احساس کنند که اصلاً ورزش نمی کنند. 

حس پنجم: شنوایی

صداها می توانند بر انگیزه و احساسات تأثیر بگذارند، هم آگاهانه و هم ناخودآگاه، بنابراین به این فکر کنید که می خواهید در کلاس چه نوع موسیقی پخش کنید. آیا باید یک لیست پخش انرژی بخش باشد؟ یا صدای آرام کاسه های آواز خواندن؟ مهم این است که قصد داشته باشید. همچنین می‌خواهید به اشعار توجه کنید: مراقب اشعار منفی، فحش دادن یا سایر مضامین نامناسب باشید.

زیبازی، مجله‌ای برای آرامش بیشتر در زندگی