۱۰ روند صنعت سلامتی برای سال 2024، از اجلاس جهانی سلامتی

اجلاس جهانی سلامتی (GWS) گزارش سالانه درباره آینده سلامتی و زیبایی ارائه کرده است، پیش‌بینی عمیقی از روندهای بزرگی که سلامتی و زیبایی را در سال آینده شکل می‌دهد.

این گزارش استدلال می کند که تغییرات قابل توجهی در بازار سلامتی و زیبایی در حال انجام است. شکاف های بین نسلی، درآمدی و جنسیتی در حال ایجاد تغییرات در فضای سلامتی و زیبایی است که به طور فزاینده ای توسط بازارها و طرز فکرهای بسیار متفاوت – حتی متناقض – تعریف می شود. GWS همچنین پیش‌بینی می‌کند که این تفاوت‌ها تنها با گذشت زمان بیشتر خواهند شد.

۱. سلامت و زیبایی سازگار با آب و هوا

با سیاره ای که به طور فزاینده‌ای تحت تاثیر گرما قرار می گیرد، شاهد یک "سلامتی سازگار با آب و هوا" خواهیم بود: موجی از نوآوری ها که می تواند بدن، خانه ها و شهرهای ما را خنک کند. این روند عمدتاً از نظر طراحی و سفر اتفاق می افتد. 

GWS فضاهای سبز، پوشش درختان و باغ های پشت بام بیشتری را پیش بینی می کند. مصالح ساختمانی با تکنولوژی بالا و رنگ منعکس کننده حرارت؛ و طراحی ضد گرما علاوه بر این، مسافران سفر به مناطق خنک‌تری مانند کوه‌ها و ارتفاعات را انتخاب می‌کنند و تعطیلات تابستانی را با تعطیلات پاییزی یا بهاری، که به «کاتیون‌های خنک» معروف هستند، عوض می‌کنند.

برنامه‌ریزی سلامتی به سلامتی شبانه مانند تماشای ستاره یا یوگا در ماه کامل تغییر می‌کند.

۲. قدرت زیارت معنویات

نسل های جدید به دنبال تجربه سفر باستانی، آرام و معنوی هستند. این شبیه پیاده روی های چند روزه است که با کاوش معنوی در کشورهایی در سراسر جهان با میراث فرهنگی غنی همراه شده است.

استراحتگاه‌های باهوش به دنبال سفرهای زیارتی، ارائه برنامه‌های سلامتی هستند که شامل سفر به مکان‌های مقدس، شرکت در خدمات مذهبی مانند مراقبه با راهبان، و دسترسی به مراسم باستانی است.

3. از توجه به مردان تا رشد روابط اجتماعی

افزایش خدمات سلامت اجتماعی و عاطفی به مردان این امکان را می دهد که با خود و یکدیگر ارتباط برقرار کنند - از استراحت اختصاصی گرفته تا برنامه ها. این نتیجه تغییر نقش های جنسیتی، شورش اجتماعی علیه مردسالاری  و آگاهی از افزایش تنهایی مردان است.  

۴. ظهور سلامتی پس از زایمان

پس از زایمان که می تواند مشکلات جسمی و روحی قابل توجهی را به همراه داشته باشد، والدین جدید به دنبال مراقبت‌های پس از زایمان جامع تری هستند. با الهام از فرهنگ‌های سراسر جهان، سنت‌های پس از زایمان برای مادر و نوزاد می‌تواند بر استراحت عمیق، غذای سالم، آموزش مراقبت از نوزاد، ماساژ و حمام درمانی برای والدینی که متولد می‌شوند، تمرکز کند.

علاوه بر این، استارت‌آپ‌های مختلف فم‌تک به مراقبت‌های پس از زایمان از بهبودی سزارین تا مراقبت از کف لگن اختصاص داده شده‌اند. در سمت مصرف کننده، گزینه های بیشتری وجود دارد، از جمله مراقبت از پوست پس از زایمان، مکمل ها و محصولات سلامت جنسی.

نشریه زیبازی، آخرین رویدادهای حوزه سلامتی و زیبایی و اسپا 

۵. طول عمر بیشتر!

افزایش طول عمر رسماً فضاهای بیوتکنولوژی، سلامت و تندرستی را تحت تأثیر قرار داده است و در سال 2024 به یک ستون صنعتی تبدیل شده است که همه چیز از سفر گرفته تا فناوری و حتی تناسب اندام را تحت تأثیر قرار داده است. این روند عمدتاً توسط جمعیت سالخورده هدایت می شود که به دنبال یک دوره سلامت طولانی تر همراه با یک مؤسسه پزشکی است که به آن تمرکز ندارد.

تحقیقات کلیدی در تعدادی از زمینه ها، از جمله برنامه های شخصی مبتنی بر آزمایش ژنتیکی، اپی ژنتیکی و نشانگرهای زیستی در حال انجام است. تغذیه ژنومیک؛ و مراقبت های بهداشتی مبتنی بر AI/GPT. در صنعت سلامتی، کلینیک پزشکی، پیشرفته و گران قیمت طول عمر، سریعترین ژانر تجاری در حال رشد است. این کسب‌وکارها معمولاً پیشنهاداتی مانند آزمایش‌های تشخیصی پیشرفته، درمان‌های سلول‌های بنیادی و تبادل پلاسما و سایر درمان‌های هک/بازیابی مانند قطره‌های IV، سرما درمانی، اوزون‌تراپی و غیره ارائه می‌کنند.

6. بررسی سلامتی برای داروهای کاهش وزن

داروهایی مانند اوزمپیک، کسب و کارهای سنتی کاهش وزن را که بسیاری از آنها به تجویز این دارو و موارد دیگر معطوف بودند، تغییر دادند. GWS پیشنهاد می‌کند که دنیای سلامتی، برنامه‌های «همراه سلامتی» را برای کسانی که از این دارو استفاده می‌کنند، به‌عنوان افزونه‌ای برای رویکردهای کاهش وزن یکپارچه و برای سلامت کامل ایجاد می‌کند. هدف در نهایت برای کسب‌وکارهای سلامتی این است که از روش‌های مبتنی بر شواهد برای کمک به مردم برای توقف این داروهای «برای همیشه» و بهبود سلامت خود در همان زمان استفاده کنند. 

۷. ورزش جایگاه ویژه‌ پیدا خواهد کرد

از آنجایی که افراد بیشتری مانند ورزشکاران از تمرینات تناسب اندام اجتماعی استقبال می کنند، تقاضا برای مکان‌هایی که از رفاه و تمرین آنها حمایت می کند بیشتر می شود. مقاصد با همه چیز، از مربیان حرفه ای گرفته تا امکانات پیشرفته، به چالش کشیده می شوند.

بسیاری از مراکز رفاهی سطح بالا برای ورزشکاران تفریحی که در مورد ورزش خود جدی هستند استقبال می کنند، سالن های بدنسازی حرفه ای، مربیان شخصی، فناوری محرک مغز برای افزایش عملکرد، منوهای بهبودی کامل و موارد دیگر را ارائه می دهند و «گردشگری ورزشی» را به بخش رو به رشدی تبدیل می کنند.

۸. خانه به عنوان مرکز سلامت با فناوری بالا

خانه های متمرکز بر سلامتی مدت هاست که محبوب بوده اند. امروز، GWS گزارش می‌دهد که خانه‌ها و حتی شهرها در حال تبدیل شدن به مراکز بهداشتی چندوجهی با فناوری پیشرفته با سیستم‌های نظارت بر سلامت خانه درجه یک، مبلمان هوشمندی هستند که با نیازهای رفاهی فردی سازگار هستند و موارد دیگر.

۹. یک هنر جدید چندحسی و همه جانبه برای سلامتی

موج جدید تجربیات در موزه‌ها، استراحتگاه‌ها و فضاهای عمومی از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و صدای فضایی برای تبدیل هنر به تجربه‌های چندحسی و همه‌جانبه که برای تقویت رفاه ذهنی طراحی شده‌اند، پشتیبانی می‌کند. در استراحتگاه‌های سطح بالا، تجربیات جسمی چندحسی ممکن است شبیه مجسمه‌های کیمیاگری زیستی مملو از رایحه، تجربه‌های شناور پر از صداهای اقیانوس، یا گنبدهای ژئودزیکی با کف‌های ارتعاشی باشند.

۱۰. زیر رادار

در ادامه سوزی الیس، رئیس و مدیر عامل GWS، برخی از روندهای «تحت رادار» را که از اجلاس سران بیرون می‌آیند فهرست می‌کند:

  • با توجه به افزایش سرسام آور نرخ های جهانی ناخوشی روانی، بی اعتنایی بیشتر به مسائل مربوط به سلامت روان و ایجاد راه حل های جدید. یک پیشنهاد: محدودیت های سنی کمتر در مراکز سلامتی و اسپاها، بنابراین نوجوانان می توانند از درمان های درمانی مبتنی بر شواهد بهره مند شوند.

  • "نگاه آهسته"، که در آن نگاه کردن به یک اثر هنری به مدت ۱۵ دقیقه (به جای چند ثانیه) منجر به تأثیر چشمگیر بر روی مغز می شود.

  • دولت‌ها از سیاست‌های سلامتی نوآورانه‌تری استقبال می‌کنند، و دولت‌های بیشتری فراتر از پول متمرکز می‌شوند و به نفع معیارهای کیفیت زندگی هستند.

  • «Blue Zones 2.0»، که در آن جوامع به طور فعال محیط‌هایی را مهندسی می‌کنند که در آن‌ها احساس «طبیعی» می‌کنند تا انتخاب‌های سالم داشته باشند. 

مطالب مرتبط بیشتر در مجله زیبازی بخوانید