قبل از تاسیس محل اسپا و توجه به خدمات قابل ارایه در آن ، باید به آدابی که قرار است در اسپا رعایت شود پرداخت، آدابی با هدف ایجاد حس امنیت و آرامش. هر چند صنعت اسپا درجهان هر لحظه در حال رشد و توسعه چشمگیری است و این صنعت در اکثر کشورهای جهان به وضوح دیده می‌شود، اما هنوز کشورهای آسیای جنوب شرقی آسیا در این صنعت شناخته شده‌ترند. در باور اکثر مردم این امر به دلیل آگاهی و داشتن تکنیک‌های برتر در ارایه خدمات تصور می‌شود. هر چند این باور تا حدی می‌تواند به دلیل پیشینه این کشورها در ارایه خدمات اسپا و ماساژ صحیح به نظر رسد اما شاید دلیل اصلی، رعایت آداب اسپا و ماساژ و فرهنگ مهمان‌نوازی و مهمان‌دوستی این کشورها باشد.

 

حس امنیت و آرامش, خدمات اسپا, اسپا و ماساژ, ماساژور


به هر حال مجموعه اسپا از هر خاستگاه و کشوری که باشد همانند اکثر مکان‌های گردشگری از زبان و آداب ویژه‌ای پیروی می‌کند که در ریشه یکی بوده و در شاخه‌های فرعی تابع آداب و رسوم هر کشور و درنهایت آداب و رسوم همان اسپاست. در این نوشتار برآنیم تا به نکات کلیدی و ساختاری آداب اسپا اشاره کنیم و مبحث بخش‌های فرعی را به سلیقه افراد واگذار کنیم.
از آنجا که هدف از مراجعه به اسپا را ایجاد حسی خوب توام با آرامش تعریف نمودیم،  تمامی آداب و رسوم اسپا نیز همانند بقیه گزینه‌ها باید در همین راستا باشد. نخستین انتظار هر فرد از مراجعه به اسپا، داشتن حس امنیت و آرامش است، بنابراین برخورد مناسب و صمیمی یکی از مهمترین مواردی است که در اسپا وجود دارد.
اگر در محیط اسپا حس ناامنی و ابهام در فرد ایجاد شود، هرگز نمی‌تواند آرامش را در این محیط تجربه کند. بنابراین نحوه خوشآمدگویی به مشتری باید به گونه‌ای باشد که احساس غریبی و ناآشنایی در او ایجاد نشود. لازم است هنگام پذیرش مشتری به تمامی سوالات احتمالی او با صداقت پاسخ داده شود تا مشتری به سرعت با محیط خو بگیرد. از طرفی مشتری حق دارد از تمام مراحل کارهایی که در اسپا برایش انجام می‌پذیرد آگاه باشد و قبل از شروع هر خدمتی تمامی علامت سوال‌های ذهنش برطرف شود. اسپا یکی از محل‌هایی است که صداقت در آن نقش بسیار مهمی دارد. اغراق و غلوگویی درباره تاثیر خدمات یکی از مواردی است که در مشتری حس ناامنی  و انتظار کاذب ایجاد می‌کند. از آنجا که نتیجه اصلی خدمات اسپا بیشتر امری حسی و سلیقه‌ای است، قضاوت در مورد کیفیت خدمات صرفا به عهده مشتری است و هیچ نتیجه‌ای برای خدمات، تضمین شده و قطعی نیست. هنگام ورود مشتری باید به او فرصتی داده شود که با محیط خو بگیرد و فضا را حس کند. باید به او کمک شود که استرس‌های بیرون از محل اسپا را فراموش کند. از طرفی باید توجه داشت که جملات امری، اغلب تاثیر معکوس خواهند داشت و هدایت مشتری به سوی آرامش باید غیرمستقیم صورت بگیرد. برای مثال چند اشتباه رایج را نام می‌بریم:


*به مشتری گفته شود که لطفا به چیزی فکر نکن.
*از فشار دست راضی هستید!؟
*لطفا سکوت کنید تا آرام شوید.
*سعی کنید ریلکس باشید.
*سعی کنید بخوابید.


و از این قبیل جملات که بسیار متداول هستند و دقیقا در افراد ایجاد استرس می‌کنند. در واقع در حالت صحیح موارد به این شکل تغییر می‌کنند:


*مشتری موظف نیست فکر نکند ما موظفیم فکرش را بر آرامش متمرکز کنیم.
*مشتری موظف نیست تخصص ما را به ما بیاموزد، ما باید تشخیص دهیم چه فشاری برای او مناسب است.
* مشتری نباید سکوت کند ما باید او را به سکوت هدایت کنیم.
*بی‌شک مشتری ریلکس نیست. وظیفه ماست که او را ریلکس کنیم.
*کسی به زور خوابش نمی‌برد.


اینها تنها گوشه کوچکی از آداب اسپاست و باید دقت داشت مقایسه کیفیت خدمات در اسپاها به رعایت جزییات است نه کلیات. بنابراین لازم است قبل از شکل‌گیری هر اسپا به تمامی جزییات و قوانین آن به خوبی فکر شده و در این راستا برنامه‌ریزی‌های دقیق صورت پذیرد. تمامی کارکنان باید به اصول و قوانین اسپا مسلط باشند و صادقانه و خالصانه با مشتری برخورد کنند. البته لازمه موفقیت در این شغل در درجه نخست عشق به خدمت‌رسانی و انسان‌دوستی همراه با فروتنی است و این همان رازی است که ماساژورهای کشورهای آسیای جنوب شرقی را از دیگران متمایز می‌کند.

اسپا چیست